Ai mașină, ai belele: noile reguli pregătite pentru 2018

Ai mașină, ai belele: noile reguli pregătite pentru 2018

 

Românii ar putea avea noi reguli pentru mașini de la anul în ceea ce privește inspecția tehnică, modul de vânzare-cumpărare al autoturismelor și mai ales taxele plătite pentru a deține sau înmatricula un autovehicul.Unele dintre actele normative au primit acordul Parlamentului și au deja o dată certă pentru intrarea în vigoare, altele sunt în faza de dezbatere publică. Cert e că de la anul, mașina va fi mai greu și mai scump de administrat. Șoferii vor fi și ei supuși unor reguli mai stricte, iar amenzile vor fi mai mari.
Din data de 20 mai 2018, vor exista noi reguli pentru obținerea ITP-ului, dar și măsuri menite să descurajeze înșelătoriile pe piața auto second hand. Parlamentul a aprobat, ca pe o formalitate, fără niciun vot împotrivă și fără nicio modificare, Ordonanța Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică, care se află deja în vigoare și-și produce efectele. Actul normativ introduce, în esență, noi termene pentru efectuarea Inspecției Tehnice Periodice, dă puteri sporite inspectorilor RAR și prevede reguli în ceea ce privește kilometrajul mașinilor.
Deficiențele și efectele lor
Ordonanța nu este completă și așteaptă norme de aplicare în ceea ce privește definirea unor termeni foarte vagi precizați în prezenta lege. Astfel, „în cazul în care la Inspecția Tehnică Periodică se constată doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției”. Actul nu definește precis ce sunt acestea, se mulțumește doar să spună că e vorba despre deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore. Până la noi reglementări mai specifice, nu ne rămâne decât să ne imaginăm cam cum ar fi acestea, cel mai probabil urmând a fi descriptiv precizate pe înțelesul mecanicilor care efectuează inspecția, dar și al șoferilor fără prea multă școală. Ambiguitatea se menține și la următoarele clase de defecte, care însă împiedică obținerea ITP. Deficiențele majore sunt definite ca fiind acele deficiențe „susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante”. Din nou, nicio precizare suplimentară. Cea de a treia categorie este cea a deficiențelor periculoase, aceste fiind cele „care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului”. În cazul în care au fost depistate deficiențe majore sau periculoase, „se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială”. Un vehicul care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe este clasificat în categoria care corespunde deficienței mai grave. „O mașină care prezintă mai multe deficiențe la același element inspectat poate fi clasificată în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa siguranței rutiere”, se mai spune în lege. Persoana care prezintă vehiculul la inspecţia tehnică periodică este informată cu privire la orice deficienţe care au fost identificate şi care necesită remediere.
Suprainspecția RAR
Se introduc reguli și pentru descurajarea eliberării ITP pe șpagă, altele decât cele prin care se prevede sancționarea stației care efectuează inspecția. Astfel, personalul RAR cu atribuții în verificarea inspecției poate modifica rezultatul ITP dacă constată că nu s-a respectat procedura stabilită sau poate anula un ITP emis de o stație. De asemenea, are atribuții de control în trafic pentru verificarea veridicității inspecției. Important de știut este că “Inspecţia Tehnică Periodică se efectuează cu ajutorul tehnicilor şi echipamentelor disponibile, fără demontarea sau îndepărtarea unor părţi ale vehiculului”. Service-urile care efectuează ITP vor putea și ele să fie supuse unor controale incognito din partea personalului RAR care ar putea utiliza automobile cu deficiențe cunoscute. Evident, controlul nu se va putea desfășura în condițiile clasice pentru că șpaga este exclusă din discuție, presiunile pentru obținerea ITP incluzând doar rugămințile falsului client.
Când se face ITP
O noutate în noile reglementări privește intervalul la care se efectuează ITP. Din 20 mai anul viitor, acesta va trebui trecut anual de către mașinile care au mai mult de 12 ani vechime. Sunt exceptate de la această prevedere vehiculele „de interes istoric”, adică orice vehicul care este considerat ca atare de RAR şi care a fost fabricat sau înmatriculat pentru prima dată în urmă cu cel puţin 30 de ani, nu se mai află în fabricaţie, este bine întreţinut şi menţinut în starea sa iniţială şi se află în stare de funcționare. Există alte reguli și pentru mașinile noi. Acesta vor fi verificate abia la trei ani de la prima înmatriculare. Pentru celelalte mașini, regulile rămân neschimbate, adică ITP va fi efectuat la doi ani. Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi şi în regim de închiriere se supun primei inspecţii tehnice periodice la un an, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi. Inspecţia Tehnică Periodică cuprinde, în funcţie de categoria vehiculului, următoarele: inspecţia tehnică privind siguranţa rutieră; inspecţia tehnică privind protecţia mediului și inspecţia tehnică privind încadrarea în categoria de folosinţă conform destinaţiei.
Reguli antisamsari
De la anul, RAR va furniza la fiecare ITP date cu privire la indicația odometrului la precedenta inspecție. Astfel, va putea fi descurajată frauda pe piața second hand, însă primele rezultate vor putea fi constatate abia începând cu 2019. Legea nu prevede, în forma actuală, ce fel de deficiență este aceea în care se constată ca s-a umblat la kilometraj și nici nu prevede sesizarea poliției în cazul în care s-a constatat o fraudă. De asemenea, RAR nu va putea certifica faptul că la prima inspecție la care se înregistrează indicația kilometrajului avem de-a face cu o indicație corectă.
Vânzări la doi ani
Aceasta nu este singura măsură menită să descurajeze manevrele samsarilor. Există în Parlament o inițiativă legislativă care prevede că românii vor putea să achiziționeze „o dată la doi ani, un singur autovehicul second hand pentru folosința proprie”. Inițiativa va limita numărul de mașini pe care le pot cumpăra persoanele fizice într-un interval de timp, în momentul actual legislația neimpunând o asemenea limitare. Motivația unei astfel de inițiative este „o colectare mai eficientă a impozitelor la bugetul de stat și eliminarea operațiunilor comerciale nefiscalizate de autovehicule second hand achiziționate în spațiul intracomunitar și revândute în România”. Chiar dacă inițiativa îi vizează pe samsarii de mașini, parlamentarii care au pus la cale această legea par a nu cunoaște realitatea din piață, pentru că, de multe ori, mașinile second hand nu figurează în acte pe numele celor care le vând direct, aceștia preferând să nu schimbe titularul din cartea de identitate, cu riscul de a plăti amenda referitoare la nedeclararea în termen legal a unei tranzacții. În plus, având de-a face cu un contract de vânzare-cumpărare între părți și nesupus niciunei condiții de autenticitate, datele din acesta pot fi modificate ușor.
Taxe mici și mari
Nu în ultimul rând, de anul viitor, românii ar putea plăti multe și diverse taxe nu doar pentru că vor să cumpere o mașină, ci și dacă dețin una sau mai multe în proprietate. Mai mult ca sigur, va exista o nouă taxă de mediu care va purta o altă denumire decât cea folosită până în prezent și care de această dată nu va mai fi sancționată de UE pentru că va avea o altă abordare. Se preconizează să se aplice principiul european de drept al mediului în care poluatorul plătește, și nu o taxă pe liberul schimb de marfă în spațiul intracomunitar, cum era până acum. În acest caz, la taxare vor intra toate autovehiculele din parcul auto național, indiferent dacă au mai suportat sau nu taxe, costurile fiind în funcție de vechimea mașinii, norma de poluare și cantitatea de noxe emisă. De asemenea, la nivelul orașelor vor putea apărea anumite vignete care ar avea ca scop declarat tot reducerea poluării. În realitate, în spatele acestor noi taxe va sta necestitatea de a strânge noi fonduri la buget, fie la cel de stat, din care trebuie să se restituie taxele de înmatriculare încasate ilegal, fie la cele locale, grav afectate de Legea salarizării unice și de noile modificări din Codul Fiscal.
1 an, termenul la care se va efectua ITP pentru automobilele mai vechi de 12 ani
30 de ani, termenul de la care un autovehicul poate fi trecut ca fiind de epocă
20 mai 2018, data de la care intră în vigoare noile reguli ITP

Avantaje
înregistrarea odometrului va descuraja frauda
reguli mai stricte la acordarea ITP
mașini mai sigure pe șosele

Dezavantaje
definiții vagi după care se vor încadra deficiențele
noi taxe pe automobile
limitări în ceea ce privește vânzarea automobilelor
Inspecția tehnică perioadică va cuprinde separat un capitol destinat protecției mediului
Autor: Cătălin F. Vărzaru Publicat de jurnalul.ro

Articole asemănătoare