Ce vitamine pierzi iarna şi ce să mănânci ca să le recuperezi

Ce vitamine pierzi iarna şi ce să mănânci ca să le recuperezi

vitamineCurele de slăbire provoacă deficiențe nutritive, mai ales în sezonul rece. Învaţă cum să-ţi alimentezi organismul cu vitaminele A, D, E, B1 şi B2!

Deficienţele de vitamine apar din cauza aportului insuficient de trofine (substanțe alimentare), din cauza unui supraconsum sau a unor pierderi de substanțe nutritive în timpul digestiei, explică nutriționiștii. Potrivit acestora, astfel apar o serie de simptome care pot fi un semn de deficit al uneia sau a mai multor vitamine. Prezentarea la medic în momentul apariției acestor manifestări este obligatorie pentru a se stabili exact cauza și tratamentul lor, relatează Agerpres.

Nutriționistul Lygia Alexandrescu enumeră câteva tulburări care ar putea apărea din cauza diverselor carențe vitaminice:

Vitamina A. 
Manifestările carențiale apar atât la nivel oftalmologic, cât și la nivelul epiteliului (pielii) și al mucoaselor și se datorează fie aportului alimentar insuficient, cât și existenței unor disfuncții ale ficatului sau pancreasului.
O dietă bogată în alimente care conțin vitamina A și beta caroten (lapte, brânză, gălbenuș, ficat, pește, spanac, roșii, morcovi, dovleac) poate trata o astfel de carență. Necesarul zilnic de vitamina A (retinolul) variază între 1,3 și 1,5 mg/ zi la adultul fără nevoi speciale și poate ajunge până la 2,4 mg/ zi la gravide.

Vitamina D. 
Rahitismul este tulburarea majoră a avitaminozei D; alte manifestări care apar pe deficit de vitamina D sunt: osteopatia de carență, tetania, spasmofilia, apariția cariilor și decalcifierea oaselor. În acest caz, alimentația trebuie să fie bogată în pește, ficat, gălbenuș de ou, unt, lapte, iar persoanele cu astfel de probleme trebuie să se expună la soare pentru a fi favorizată fotosinteza vitaminelor D.
Necesarul zilnic de vitamina D (calciferol) variază între 400 u.i./ zi la adultul fără nevoi speciale și 800 u.i./ zi la gravide.

Vitamina E. Manifestările clinice ale carenței de vitamina E sunt: pubertatea întârziată, dismenoree (menstruație dureroasă), avort spontan, sterilitate și impotență, tulburări hepatice și de fragilitate capilară.
Regimul alimentar în această situație trebuie să conțină pâine din tărâțe de grâu și de secară, grâu fiert, grâu încolțit, țelină, spanac, morcovi, pătrunjel, soia și nu în ultimul rând pește. Nevoia zilnică de vitamina E variază cu compoziția rației alimentare, fiind mai mare când se consumă acizi grași nesaturați.

Mai mult, pe eva.ro

Abonează-te la noutăți

Articole asemănătoare