Klaus Iohannis: Legea educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu

Klaus Iohannis: Legea educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu

Președintele Klaus Iohannis a participat luni, la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, la festivitatea de deschidere a anului școlar preuniversitar 2017-2018, unde a susținut și o alocuțiune.
Iată textul alocuțiunii, potrivit unui comunicat al Administrației Prezidențiale:
„Mă bucur să mă aflu astăzi la Colegiul Național «Gheorghe Șincai», cu ocazia începerii noului an școlar și a aniversării a 125 ani de experiență ca instituție școlară de excelență. Vă doresc mult succes în noul an școlar, în acest Colegiu cu o tradiție bogată și fie ca această tradiție să mai dăinuie mulți, mulți ani de acum încolo.
Din nefericire, condițiile de studiu nu sunt peste tot așa de bune ca în Colegiul vostru. Există, din păcate, mulți elevi în România care încep anul școlar fără manuale, sau în clădiri care nu respectă standarde minime.
Se pare că de fiecare dată începerea noului an școlar pe unii îi ia prin surprindere. Fiecare guvern ridică din umeri, arătând cu degetul spre guvernul dinainte. Așa însă lucrurile însă nu se îmbunătățesc. În România anului 2017, soluția salvatoare a ajuns să fie reintroducerea și reîntoarcerea la metode demult apuse – ca de exemplu manualul unic sau recentralizarea la București a tuturor lucrurilor care au întâmpinat dificultăți la nivel local. Această abordare nu este cea bună și acestea nu sunt singurele probleme. Părinții și elevii sunt supuși unor schimbări majore în sistemul de învățământ o dată la câțiva ani, sau, mai nou, mai des, ceea ce le limitează semnificativ posibilitatea de a-și planifica traseul educațional.
Chiar în această vară am trimis Parlamentului spre reexaminare nu una, nu două, ci trei inițiative legislative care modificau, nu știu a câta oară, cadrul actual, care deja este confuz și greoi.
Legea educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu, pierzându-se astfel imaginea unitară.
De aceea, una dintre prioritățile mele este construirea unei «Românii educate», în care sistemul de învățământ este așezat pe un făgaș predictibil și care are elevul în centru.
Eu cred într-o viziune pe termen lung asupra educației, care să fie construită prin participarea tuturor celor implicați.
De aceea, am creat grupuri de lucru, care au inclus atât reprezentanți ai cadrelor didactice, cât și ai părinților și elevilor, împreună cu experți, reprezentanți ai societății civile și ai mediului privat.
Proiectul național «România educată» se dezvoltă, dincolo de vocile stridente, de scandaluri, de polemici sterile, adunând împreună pe toți cei care pot da o mână de ajutor, în mod constructiv, profesionist și mai ales coerent.
Acesta este și modelul de școală pe care îmi doresc să îl avem în România.
Este clar că, indiferent de modul în care va arăta România, de cum se va dezvolta economia și de cum vom construi strategia națională pe educație, avem o serie de provocări urgente cărora trebuie să le răspundem.
Chiar dacă ne place să credem că am bifat «misiune îndeplinită» pe tema alfabetizării cândva prin anii ’60 deja, o mare parte dintre elevi termină școala ca analfabeți funcțional.
Adică, deși pot citi, nu pot înțelege semnificația unui text scris și, prin urmare, întâmpină dificultăți chiar și în cele mai ușoare situații.
O altă problemă gravă este abandonul școlar, care în ultimii ani a atins o rată alarmantă, una dintre cele mai mari în Uniunea Europeană. Nu ne putem permite acest lucru ca societate. Nu ajută cu nimic să mutăm vina de la autoritățile centrale la autoritățile locale, de la un guvern la altul sau de la școală în familie.
Succesul sistemului educațional este singura cale de supraviețuire a României puternice, iar eșecul său ne condamnă la involuție.
Dragi părinți,
Încurajați-vă copiii să își urmeze potențialul! Fiți alături de ei și ajutați-i să devină adulți responsabili și implicați, pentru că șansa de mai bine a României stă în capacitatea lor de a transforma lumea potrivit propriului lor ideal.
Dragi elevi,
Urmează un an plin pentru voi. Un an în care veți face încă un pas spre viața de adult. Însă, dincolo de programa școlară, dezvoltați-vă pe cât mai multe planuri!
Nu ezitați să vă extindeți orizonturile, să legați ceea ce învățați la școală de preocupările și de hobby-urile voastre!
Fiți toleranți, deschiși spre nou, creativi și autonomi în învățare! Conștientizați atât importanța drepturilor pe care le aveți, cât și a obligațiilor de cetățean!
Este lumea voastră și este timpul să începeți să o descoperiți și să o înțelegeți, construindu-vă propria personalitate și sistemul propriu de valori. Viitorul este în mâinile voastre și vă invit să pășiți înainte pentru a-l îmbrățișa.
Vă urez tuturor un an școlar nou frumos, cu realizări și fie ca la sfârșit să aveți impresii la fel de frumoase despre anul școlar care a trecut cum au avut cei care ne-au prezentat înainte școala.
În viață, de multe ori ne amintim cu cea mai mare plăcere de lucrurile care au trecut și pe care nu mai putem să le avem. Așa este și cu școala. Acum câteva zile am întâlnit – și fac această paranteză fiindcă m-ați invitat, doamnă director – am întâlnit ultima clasă la care am fost eu diriginte, în 1997 și – știți ce? – au fost mai bucuroși chiar decât în ziua absolvirii că au revenit la școală.
Vă doresc tuturor elevilor din România să aveți un an școlar atât de bun încât, peste mulți ani, să vă amintiți cu mare plăcere de acest an școlar! La mulți ani!“.

AMPress

Abonează-te la noutăți

Articole asemănătoare