Gestul pe care îl fac tot mai mulți români la restaurant din cauza prețurilor. Patronii au observat imediat.
Creșterea prețurilor din ultima perioadă a determinat o schimbare notabilă în obiceiurile de consum ale românilor la restaurant. Potrivit reprezentanților din industria HoReCa, clienții aleg să iasă mai rar în oraș, sunt mai ponderați în comenzi, optează pentru a împărți o porție de mâncare și renunță frecvent la desert sau cocktailuri.
Deși Bucureștiul continuă să fie orașul cu cel mai mare număr de clienți la restaurante, frecvența vizitelor a scăzut, iar consumatorii sunt mai atenți la cheltuieli. Meniurile concepute pentru a fi împărțite au devenit mai populare, iar succesul a fost de partea localurilor care s-au adaptat rapid la noile cerințe.
„Avem câteva platouri pentru sharing, cum le denumim, atât pentru gustări, unde avem preparate reci. Avem și fructe de mare pe care le putem împărți. Avem meniurile de prânz și ofertele de seară, oferte la dublu”, a precizat pentru Știrile Pro TV Andrei Stoica, asistent manager.
În marile centre urbane, cum ar fi București, Cluj, Iași sau Timișoara, clienții sunt în căutarea unei experiențe complete. Aceștia preferă restaurantele care oferă, pe lângă meniu, elemente suplimentare precum muzică live, seri tematice sau un decor deosebit. Cu toate acestea, chiar și în astfel de locații, timpul petrecut la masă s-a redus comparativ cu perioadele anterioare.
„Mesele erau mai târzii, clienții petreceau mai mult timp în locație. Și da, este o schimbare de comportament. Porții mai mici, ceea ce consumă, ni se cere să fie servit la pachet și noi dăm curs acestor solicitări, bineînțeles”, a afirmat Ion Cerban, managerul unui restaurant.
Situația este diferită în orașele mai mici, unde ieșitul la restaurant a devenit o prioritate mai redusă. Aici, clienții comandă, în general, un singur fel de mâncare. De exemplu, în Sibiu, reprezentanții regionali din HoReCa semnalează o scădere a comenzilor de desert, cocktailuri și băuturi alcoolice.
„Nu se mai comandă două feluri de mâncare. Se comandă un fel. Vinul la sticlă nu se mai consumă așa regulat, se consumă la pahar”, spune Claudiu Săcelan, șef de sală.
Datele centralizate de patronate arată o concentrare a veniturilor. Astfel, 70% din încasările industriei HoReCa din ultimul an au fost generate în doar 10 județe. Printre acestea se numără Constanța, Timișoara, Cluj și Suceava, cu o pondere majoritară în Capitală. La polul opus, județele cu cele mai mici încasări sunt Ialomița, Covasna și Tulcea.
Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]






