AM Press Logo
Muzeul Pietrei

LIFESTYLE – POVEȘTI ! Azi, Scabal (1)

 

O societate, și pe scara largă o civilizație, sunt definite de diferite modele culturale, obiecte materiale, comportamente și obiceiuri legate de societatea respectivă. Aceste elemente, în ansamblu, se amestecă unele cu altele creând motive și figuri unice, care pot fi recunoscute indiferent de context.

Îmbrăcămintea face parte din aceasta, iar îmbrăcămintea este cu siguranță unul dintre cele mai recunoscute aspecte ale unei civilizații. Daca vedem o togă, indiferent de context o vom asocia imediat cu Roma. Togile și alte haine ale Romei sunt astfel părți indivizibile ale societății romane, părți care îi conferă identitatea și caracterul.

s1

Lifestyle – Stilul de viață (Mod de viață) este despre felul în care trăiești, și mai puțin despre felul în care te îmbraci (modă). Dar mintea colectivă, percepe Lifestyle-ul ca Modă și Lux. Greșit! Este exact ceea ce spune definiția sa: felul în care trăiește o persoană, o familie, un grup social…Moda poate susține conceptul, dar nu exclusiv. Se spune, că „haina îl face pe om”. Superficial corect!  Profund, în adâncul sufletului, este opusul: -„omul face haina”, dar nu orice om, o poate face!”

„Scabal”, prin oamenii lui, reușește!”

La fel ca pictura fină în ulei, un costum bine croit începe cu pânza (textil-ul).

În Huddersfield, Anglia, se produc textile încă din 1539; meșteșugul, care inițial  presupunea întinderea manuală a fibrelor de lână s-a dezvoltat, în 1799 fiind introdusă prima mașinărie care a revoluționat procesul de țesut.

s2s3s4

Povestea „Scabal” pornește în 1938 – condusă de pasiunea  pentru țesături și oameni, devenind un producător de clasă mondială.

În 1948 domnul Hertz, fondatorul „Scabal” și-a dat seama că are nevoie de o modalitate mai ușoară de a-și transporta țesăturile pe tot globul. Soluția, a fost  inventarea „mănunchiul” de țesături – o broșură mică de piele, prin care fiecare vânzător transporta mostre de țesătură. Acest „instrument” este astăzi omniprezent, devenind standardul industriei, atât pentru croitori cât și pentru comercianți.

s5s6

Furnizând cele mai luxoase țesături de lână, din 1972, „Scabal” ia decizia de a se stabili și în centrul universului vestimentar, pe legendarul Savile Row din Londra, la numărul 12, îmbrăcând din această locație domnii, atât în ​​costume tradiționale, cât și în stil modern, prin  propriile creații.

s7

Devenind în industria meșteșugului croitoriei singurul „morar”, prin fabrica sa din Huddersfield, în același timp și propriul „brutar”, prin atelierul din Savile Row și cele întreaga lume, unele sub nume propriu, ca în Bruxelles…., altele, date în custodia unor croitori de încredere din diverse orașe ale lumii, printre care și București. Ceilalți „brutari” vestiți care se aprovizionează de la „moara Scabal” sunt nume celebre ale Fashion-ului: Tom Ford, Balenciaga, Alfred Dunhill, Burberry, Christian Dior, Saint Laurent….

După mulți ani de lucru împreună, „Scabal”, achiziționează în 1989 „Tailor Hoff”, un atelier specializat pe „made-to-measure”, situat în Saarbrücken, Germania, cu ajutorul căruia oferă un produs unic, care poate fi personalizat în peste 200 de moduri. În general, consumatorul de zi cu zi merge la un magazin și cumpără un costum care îi place. Probabil, nu i se potrivește perfect, și alege să plece! Misiunea „Scabal” este de a corecta această lipsă de atenție individuală, rămânând în același timp accesibil.

A creat astfel serviciul, prin care costumele sunt făcute „pe măsură” (made-to-measure). Aceasta presupune folosirea de modele de costume „try-on” cu care se înregistrează fizicul și măsurătorile unui client. La fel ca în croitoria la comandă (bespoken), se ține cont de cele mai mici detalii. De aici, cu ajutorul unui consultant, clientul își proiectează propriul costum, selectând detalii și materiale după dorința inimii. Informațiile sunt apoi trimise la  atelierul situat în Saarbrücken, Germania, unde costumul este realizat de la zero folosind o combinație unică de tehnici ancestrale, de savoir-faire și tehnologii de ultimă generație.

s8s9s10

În mod obișnuit, un costum complet personalizat-bespoken, necesită peste optzeci de ore de muncă pentru a fi realizat, excluzând vizitele frecvente ale clientului pentru a verifica progresul „construcției” sale. Dar cu fabricarea „pe măsură”, intervalul de timp este redus semnificativ. Serviciul „Scabal” este, de asemenea, mai prietenos cu bugetul, permițând  accesibilitate pentru o gamă largă de clienți. Ofertele „Scabal” pot fi imaginate ca o scară extraordinar de lungă, de-a lungul căreia sunt plasate toate opțiunile, detaliile și țesăturile, din care un client poate alege, adaptat bugetului.

s11

Acest Univers unic al meșteșugului croitoriei conceput  de „Scabal”, a atras atenția creatorilor din diverse sectoare ale „Artelor”, cum ar fi Salvador Dali, care, pe lângă preocuparea conceperii de piese de orologerie și bijutierii pentru brandul Piaget, a schițat în 1971, la solicitarea „Scabal”, douăsprezece picturi exclusive, care să imagineze cum ar arăta moda bărbătească în anul 2000, rezultând unele dintre cele mai vizionare lucrări ale pictorului. Echipa de design de la „Scabal” a folosit picturile ca inspirație pentru a crea o colecție specială de douăsprezece țesături numită Vision  (Viziune), fiecare reflectând unele dintre inovațiile și personajele portretizate în lucrările originale. Câteva dintre ele:

s12s13s14s15s17s18s19

Dar nu numai excentricul Dali a fost atras de „Scabal”. Asocierea lui Scabal cu Hollywood, numită „Scabal și ecranul de argint”, a început în anii 1970, când departamentele de garderobă din Hollywood (și pe Broadway) au început să comande costume pentru vedetele lor. Legendara Anna Hill Johnstone, designer de costume, a fost în căutarea costumelor exacte de epocă pentru protagoniștii filmului The Godfather (1972) al lui Francis Ford Coppola. Ținutele purtate de Don Vito Corleone (Marlon Brando), Michael Corleone (Al Pacino), Vito tânăr ( Robert de Niro) și Sonny Corleone (James Caan) au fost toate realizate din „pânză Scabal”. Filmul și costumele sale i-au adus lui Hill Johnstone o nominalizare la premiul Oscar. Eronat considerat exclusiv despre Mafie, The Godfather este un film despre Familie – nu numai Cosa Nostra, în evoluția ei socio-cultural-economică, de la fuga lui Vito din satul Corleone din Sicilia, până la atingerea „visului american”, și încercarea de „albire” a afacerilor familiei de către Michel, e drept, în majoritate prin mijloacele neortodoxe ale violenței de tot felul, inclusiv crimă. O frescă socială a Americii post război, până la intersecția cu o Europă zguduită de scandalurile de la Vatican-ul anilor 90….

Intensitatea și puterea scenelor din „Nașul”, încântătoare și sfâșietoare, purtând un aer de respect și onoare, provin și din designul exprimat de costumele „Scabal”, de la smokingul rafinat cu un trandafir în rever pentru personajul interpretat de Marlon Brando, până la costumul cu trei piese „ascuțite” purtat de Al Pacino pentru Michel Corleone.

s21s22s23s24 s20

Cum spuneam, Bucureștiul – prezent întotdeauna „oriunde și oricând”, este și el pe „harta Scabal” încă de la sfârșitul anilor 90  și începutul anilor 2000, inițial prin „Casa Frumoasă”, ulterior prin croitori de prestigiu.

Costume Scabal realizate prin „Casa Frumoasă”:

s25s271s26s27s28s29

SURSA:  A.V.H. –  The Art of Lifestyle. A Fmily Album ( în pregătire)  

(va urma)

Powered by VA Labs
© 1991- 2024 Agenția de Presă A.M. Press. Toate drepturile rezervate!