39 la sută dintre elevii români sunt analfabeți funcțional. Cum îi va afecta pe viitor

Milioane de tineri termină liceul fără să aibă cunoştinţe de bază. Studiile arată că aproape 40% dintre ei nu înţeleg un text pe care îl citesc la prima vedere şi nu pot face deducţii logice simple. În clasamentul european al analfabetismului funcţional, România ocupă primul loc. Şi acest lucru înseamnă că şcoala nu este în stare să-i înveţe mai nimic pe elevi.

Încercaţi să rezolvaţi următoarea problemă: În oferta unui fabricant de garaje, se găsesc diferite modele de bază, care au o ușă și o singură fereastră. George alege acest model. Următoarele ilustraţii prezintă diferite modele de bază văzute din spate. Doar una dintre acestea corespunde modelului ales de George. Întrebarea este: Ce model a ales George?
Pare simplu, nu-i așa? Este un exercițiu de matematică despre spațiu și forme din cadrul testărilor PISA din 2012. Exercițiile precum acesta au pus în dificultate 40% dintre elevii români testați. Un răspuns greşit la o astfel de problemă le sugerează specialiştilor în educație că aceşti copii s-ar putea îndrepta către zona analfabetismului funcţional. Câți dintre noi știm cu adevărat ce înseamnă acest termen?

Liliana Romaniuc, Asociaţia Română de Literaţie: O persoană este în zona analfabetismului funcțional dacă ea este capabilă să citească foarte bine un text, este capabilă să memoreze multe informații din textul respectiv, de asemenea să le reproducă, dar nu reușește să folosească informațiile respective în viața de zi cu zi. Altfel spus, ceea ce a citit, a învățat sau a auzit nu îi folosește la nimic atâta vreme cât în viața normală, în diferite contexte, nu reușește să folosească informațiile respective.

Distribuie prietenilor

Avem cei mai mulţi analfabeţi funcţional din UE
Încă din anul 2000, de când nivelul de alfabetizare funcțională este testat în România, nu am reuşit să ne depăşim condiţia de codaş al Europei. Cu toate că procentele s-au îmbunătăţit, România rămâne pe ultimele trei locuri când vine vorba despre capacitatea elevilor de 15 ani să înţeleagă ceea ce citesc sau să rezolve exerciţii simple de matematică şi ştiinţe. În 2015, 39% dintre elevii de clasa a VIII-a, erau analfabeţi funcţional.
În opinia specialiştilor, principala cauză pentru care s-a ajuns în această situaţie este metoda de învăţare bazată pe memorare şi nu pe înţelegerea conceptelor. Aşadar, schimbarea din temelii a programelor şcolare este soluţia pe care o propun specialiştii în politici de educaţie. Însă, s-ar putea face ceva şi pe termen scurt.

Experţi: Soluţia este schimbarea programei şcolare
Marian Staş – expert în politici de educaţie: Primul pas poate fi în felul următor: în 2019 și 2020 pregătim următorul proiect. 7-8-10 școli din România comută pe arhitectură curiculara. Cu alte cuvinte, începând cu anul școlar 2020/2021, că e școala gimnazială, că e liceu, 7-8 dintre ele, și legea permite asta, trec cu arme și bagaje într-un nou model de proiectare curriculară de secol XXI. Iar ăla cu siguranță va pune presiune și pe ceea ce înseamnă planuri cadru, programe școlare, interacțiunea profesorilor cu elevii etc. Discuția revine la 3 puncti critice: valorile pe care școlile au a le cultivă, curaj, integritate, patriotism gândire critică, 2 modelul curricular care să servească acelor valori și 3 modelul de interacțiune, de resursă umană.
Dacă ne uităm la rezultatele testelor PISA la științe din 2015, unde nivelul cunoştinţelor unui elev este măsurat pe o scală de la 1 la 6, observăm că doar un sfert dintre elevii din România stăpânesc bine această disciplină.

Analfabeţii funcţional nu îşi pot găsi job-uri bune
În 2018, creşterea economică a României a fost puțin peste 4 procente, însă nu sunt favorizate investiţiile. Şi că să poţi face investiţii, spre exemplu, în infrastructură, îţi trebuie oameni capabili.
Asta deși toate ţările europene, printre care și România, şi-au propus ca până în 2020 să reducă nivelul analfabetismului funcțional sub 15%. În lipsa unei strategii oficiale concrete pentru atingerea acestei ţinte, pentru analfabeții funcționali va fi tot mai dificil să își găsească un job bun. Un studiu al World Economic Forum arată că, în 2022, principalele abilităţi pe care le vor căuta angajatorii vor fi: gândire analitică şi capacitatea de a inova, învăţare continuă şi strategică, creativitate, originalitate şi iniţiativă.

Potrivit specialiștilor în educație, analfabetismul funcțional poate fi identificat și combătut în ciclul primar și liceal, acolo unde sunt puse bazele educației copiilor.
Citeşte mai mult pe DIGI24.ro