DOLIU în lumea teatrului 

Regizorul şi pedagogul Radu Penciulescu, primul director al Teatrului Mic, a plecat spre stele.

Născut în 1930, Radu Penciulescu a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică în 1956, unde a fost coleg cu Lucian Pintilie, Sanda Manu, Mihai Dimiu, Valeriu Moisescu. După absolvire, în 1955, a fost regizor angajat la Oradea şi a lucrat la Craiova, unde director tocmai devenise Vlad Mugur. În 1964, a înfiinţat Teatrul Mic şi i-a devenit primul director (post din care şi-a dat demisia în 1969), perioadă în care a fost şi profesor la Institutul de Teatru, unde existau două clase de regie, una a lui Penciulescu, cealaltă a lui David Esrig, conform News.ro.

A montat spectacole de referinţă precum „Doi pe un balansoar” (cu Leopoldina Bălănuţă şi Victor Rebengiuc), „Richard II”, „Tango”, „Dansul sergentului Musgrave”, „Regele Lear” la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB), „Woyzeck” la Piatra Neamţ, „Vicarul” la „Bulandra”.

Distribuie prietenilor

Actorul Victor Rebengiuc a jucat în toate spectacolele montate de Penciulescu, până la plecarea acestuia din ţară: „Doi pe un balansoar” (1964), „Richard al II-lea” (1966), „Tango” (1967), la Teatrul Mic, şi „Vicarul” (1972), la Bulandra.

Radu Penciulescu a fost atras de teatrul de idei, de teatrul-documentar, fiind considerat unul dintre regizorii cei mai titraţi ai generaţiei sale. În 1973, a plecat din ţară, stabilindu-se în Suedia, unde a ocupat postul de profesor la secţia de regie a Şcolii Superioare de Teatru din Malmö până la pensionare.

A lucrat mult în străinătate, în SUA, Canada, Franţa, Suedia, Belgia şi Scoţia. A avut elevi care îi pronunţă numele ori de câte ori vorbesc despre maeştrii lor, pe regizorii Andrei Şerban, Alexandru Tocilescu, Mircea Cornişteanu, Florin Fătulescu, Petrică Ionescu, Alexa Visarion, Andrei Belgrader.

După 1990, Radu Penciulescu a lucrat în România doar în sistem de workshop (la TNB, pe teme shakespeariene, sau la Olăneşti, pe texte din Cehov), cu o singură excepţie: „Celălalt Cioran”, un scenariu după „Caietele” lui Emil Cioran, subintitulat „atelier-lectură”, realizat de criticul George Banu în colaborare cu Radu Penciulescu în 2002, la Teatrul Naţional Bucureşti. A mai montat la TNB „Legenda Marelui Inchizitor”, dramatizare după un capitol din romanul „Fraţii Karamazov”, de F. M. Dostoievski, cu Victor Rebengiuc, în 2009, şi „Macbeth”, de Shakespeare, cu Ion Caramitru şi Valeria Seciu, în 2011.