Nereguli grave la Autoritatea Navală Română. Concluziile Corpului de control al premierului
Corpul de control al premierului a descoperit nereguli grave la Autoritatea Navală Română (ANR), în urma unui control făcut în perioada ianuarie 2020 – ianuarie 2023. Astfel, două societăţi au eliberat, fără a avea dreptul, aproape 1.800 de certificate de „Gas free” pentru nave tanc goale care au tranzitat canalele navigabile, încasând contravaloarea tarifelor stabilite pentru aceste operaţiuni.
Principalele concluzii ale verificărilor făcute de Corpul de control al premierului a descoperit nereguli grave la Autoritatea Navală Română:
Angajări fără concurs pe posturi nou înființate
„Conducerea ANR nu a făcut demersurile necesare pe lângă Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, şi anume nu a înaintat proiectul unui act normativ în vederea actualizării actului administrativ prin care a fost aprobată organizarea şi funcţionarea instituţiei, pentru transformarea posturilor de natură contractuală în funcţii publice, cu încălcarea prevederilor din Codul administrativ.
Reîncadrarea/încadrarea pe posturile nou înfiinţate a persoanelor afectate de reorganizare făcută în cursul lunii iulie 2020 prin emiterea de decizii de către directorul general al ANR nu s-a realizat în urma unor concursuri sau examene, după caz, cu nerespectarea prevederilor din Codul muncii.
Gradul de realizare a programului de investiţii raportat la valorile totale programate şi aprobate în BVC a fost de 12% în anul 2020, de 15% în anul 2021 şi 28,20%, în anul 2022. Reprezentanţii ANR nu au efectuat cheltuielile cu investiţiile propuse în niciunul din cei trei ani analizaţi, investiţii care erau în strânsă legătură cu activitatea de bază a entităţii şi a căror amânare poate conduce la costuri suplimentare.
Încălcări ale legii și în privința autorizării unor persoane fizice şi juridice pentru inspecţii la bordul navelor
Metodologia de autorizare a persoanelor fizice şi juridice pentru efectuarea inspecţiilor la bordul navelor aprobată prin decizia directorului general al ANR nr. 39/27.01.2017, care permitea acestora şi efectuarea inspecţiilor pentru eliberarea certificatelor de „Hot work” inclusiv pe căile navigabile, a fost emisă cu încălcarea prevederilor din OG nr. 22/1999, cu modificările şi completările ulterioare şi ale prevederilor din OMT nr. 813/2008.
Autorizaţiile eliberate de Căpitănia Zonală Constanţa în temeiul prevederilor OMT nr. 813/2008 şi ale Deciziei nr. 39/27.01.2017 prin care beneficiarii acestora au fost autorizaţi să desfăşoare activităţi de testări şi analize tehnice (conform Cod CAEN 7120) 2 şi nu doar inspecţiile în vederea eliberării certificatelor de „Gas free” în terminalele din porturile româneşti, care au fost emise cu încălcarea prevederilor OG nr. 22/1999.
Direcţia Transport Naval din cadrul ministerului nu şi-a îndeplinit rolul de autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare privind activitatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 din OG nr. 42/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere faptul că după apariţia OMTI nr. 245/2022 şi încheierea efectelor prevederilor OMT nr. 813/2008, modalitatea de emitere a certificatelor de „Gas free” pentru tranzitarea navelor tanc.
Continuarea pe hotnews.ro