Raport. Care este principala cauză a tragediei de la CE Oltenia, în care trei oameni și-au pierdut viața
Principala cauză a tragediei de la Complexul Energetic Oltenia, unde trei oameni au murit, a fost folosirea unui vehicul de transport marfă pentru transportul de persoane, fără nicio protecție, alături de echipamente, vehicul cu un grad mare de uzură care s-a răsturnat pe o pantă într-un drum greu de practicat, a anunțat joi ministrul Energiei, Virgiul Popescu, potrivit hotnews.ro.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, și al Muncii, Marius Budăi, au prezentat joi la începutul ședinței de Guvern primele concluzii ale raportului preliminar privind respectarea normelor de siguranță a muncii în cazul accidentului de la CE Oltenia.
În nota de informare trimisă Guvernului de către comisia de cercetare de la Inspecția Muncii se constată că:
– „perimetrul în care s-a produs evenimentul nu a fost asigurat pentru stabilirea dinamicii accidentului și starea de fapt a fost modificată, alterându-se urmele lăsate de autoutilitară, S.C. CEO OLTENIA S.A. a fost sancționată prin proces verbal de constatare și sancționare a contravențiilor încheiat de ITM Gorj, sub supravegherea și îndrumarea Inspecției Muncii.
– SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC OLTENIA S.A. a modificat starea de fapt a drumului pe care s-a deplasat mijlocul de transport implicat în eveniment, încălcându-se prevederile art.13 lit. p) din Legea nr. 319/2006 a securității și sănătății în muncă, cu modificărilre și completările ulterioare, fapt pentru care SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC OLTENIA S.A. a fost sancționată contravențional cu amendă de 5.000 lei, conform procesului verbal de constatare și sancționare a contravențiilor nr. 00016887/19.01.2023.
– În autoutilitara implicată în eveniment, au fost identificați patru recipienți cu gaze tehnice, o electropompă hidraulică, un palan, precum și alte scule, inventarul din mijlocul de transport implicat urmând a fi stabilit cu rigurozitate de către comisia de cercetare, în baza constatărilor efectuate de expert.
– Șoferul autoutilitarei N3G DAC 665T cu nr. de înmatriculare GJ 38 SCS, este angajat cu contractul individual de muncă al unei terțe societăți și urmează a fi audiat de către comisia de cercetare privind obligațiile acestuia în cadrul clauzelor referitoare la contractul de prestări servicii transport. În prezent, șoferul este internat în spital.
– În data de 23.01.2023, în continuarea cercetării, echipa de inspectori de muncă s-a deplasat la Cariera Jilț Nord, unde s-au identificat mijloace de transport persoane neconforme cu cerințele de securitate, și anume: lipsă centuri de siguranță, anvelope uzate și crăpate, lipsă căi de evacuare de urgență, lipsă trusă prim ajutor, semnalizări deteriorate (mijloacele de transport identificate au fost: GJ 04 BBU și GJ 04 BTV).
Ca urmare a acestor neconformități constatate, s-a dispus, de către comisia de cercetare, sistarea activității de transport persoane în toate carierele Societății Complexul Energetic Oltenia S.A., începând cu data de 23.01.2023 și până la punerea în conformitate cu cerințele de securitate, conform pericolelor identificate și a riscurilor evaluate.
În perioada 2016 – 2022, s-au efectuat 158 de controale, în care au fost stabilite 210 măsuri și au fost aplicate amenzi în valoare de 436.000 lei.
Dosarul întocmit de comisia de cercetare, avizat și aprobat de Inspecția Muncii, urmează a fi înaintat organelor de cercetare penală sub aspectul continuării urmăririi penale.
Principalele declarații făcute de Virgil Popescu:
Principala cauză a fost că cele 2 echipe de reparații care s-au deplasat de la locul reparației la sediul carierei au fost îmbarcate într-un mijloc de transport marfă, care nu putea transporta persoanele împreună cu echipamentele si fără nicio protecție.
Acesta s-a răsturnat pe o pantă într-un drum foarte greu de practicat în acea perioadă și 3 persoane au decedat, principala cauză fiind tocmai folosirea unui autovehicul de transport marfă pentru transportul persoanelor fără nicio protecție pentru acele persoane.
M-am deplasat seara atunci la carieră si prima măsură a fost schimbarea directorului sucursalei miniere, adică cel care răspunde de toate exploatările din CE Oltenia, precum și a șefului carierei Jilț Sud.
Corpul de control a venit imediat, a încheiat raportul preliminar. Principala cauză v-am spus-o mai devreme, este stipulată și in acel raport, și în urma concluziilor preliminare, în 23 ianuarie am cerut schimbarea din funcție ai ultimilor doi membri ai Directoratului CE Oltenia, directorii Burlan și Negru.
Eliberarea acestora din funcție s-a făcut în urmă cu 2 zile de către Consiliul de Supraveghere.
Control extins la toate achizițiile CE Oltenia: Drumurile ar trebui să fie pietruite, nu spălate de ploi și impracticabile
Continuarea aici