
Strategia ascunsă a supermarketurilor. Cum îți influențează alegerile fără să-ți dai seama
FIFO, abreviere pentru „First In, First Out” (primul intrat, primul ieșit), este o strategie utilizată de toți marii retaileri din România, inclusiv Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour și Mega Image.
Această metodă presupune ca produsele introduse primele în stoc să fie și primele vândute, prevenind astfel expirarea sau deteriorarea acestora. În practică, articolele mai vechi sunt plasate în fața rafturilor, în timp ce produsele mai proaspete sunt așezate în spate.
Cum funcționează, de fapt, această tactică?
Recent, Andrei Lup de la Radio Zu a realizat un experiment care a scos la iveală impactul strategiei FIFO asupra cumpărătorilor. Acesta a observat că supermarketurile pun intenționat produsele aproape de expirare la îndemâna clienților, în timp ce cele mai proaspete sunt ascunse în spatele rafturilor. Astfel, cei care nu verifică etichetele riscă să cumpere produse mai vechi.
„Știai schema asta de la supermarket? Primul produs expiră pe 2.02. Dacă mergem mai în spate, al doilea expiră pe 10.02. Ultimul are termen până pe 14.02. Tu pe care îl alegi?”, a scris Andrei Lup pe Facebook.
Această practică este comună în industria de retail, dar consumatorii pot învăța să o folosească în avantajul lor. Data viitoare când mergeți la cumpărături, nu uitați să verificați termenul de valabilitate al produselor, mai ales dacă le luați din fața raftului.