Ministrul Justiției: Vom vedea cu nume şi prenume cine a intrat în arhiva SIPA

 

Guvernul a adoptat Hotărârea privind desecretizarea arhivei SIPA, iar după publicarea acesteia în Monitorul Oficial va fi desecretizată toată arhiva, precum şi cele două rapoarte întocmite de către comisiile care au lucrat în arhivă în 2008 şi anexa unuia dintre ele, a anunţat ministrul Tudorel Toader.
Vom vedea cu nume şi prenume cine a intrat în arhiva SIPA”, a spus Toader, potrivit RTV.NET
„Desecretizăm rapoartele şi anexa unuia dintre ele. Întrebarea – de ce la momentul la care am făcut publică lista celor care au vizitat arhiva nu i-am cuprins pe toţi şi la un moment dat am spus că numărul celor care au vizitat arhiva a fost mai mare de 22. Pentru că bună parte din nume se aflaă în rapoartele încă secrete şi nu aveam voie să dăm, neavând Hotărâre de Guvern”, a afirmat Toader.
Potrivit acestuia, va fi constituită o comisie constituită din cinci membri certificaţi ORNIS, care să poată avea acces la secrete de stat.

„Eu nu am de unde să ştiu ce e în arhivă pentru că nu am intrat acolo. Noi nu ştim dacă sunt secrete de stat acolo, eu personal cred că da. Nu putem da arhiva SIPA la cineva care nu are certificat ornis. Comisia are termen 3 ani de zile ca arhiva SIPA să fie desfiinţată. Ce se întâmplă cu rapoartele? Veţi afla multe şi veţi interpreta. Şi autorităţile pot trage concluzii. În arhivă cred eu că vom găsi documente care ţin de viaţa privată. Cei care au documente acolo de viaţă privată pot avea acces la cele de viaţă privată.
A doua categorie de informaţii care pot fi găsite acolo sunt ale oamenilor cu statut special ale lucrătorilor din penitenciare. E nedrept ca ei să nu-şi poată dovedi vechimea. Sunt documente tehncie de serviciu ce vor fi transmise la penitenciare şi care vom fi înmânate titularilor.
Secrete de serviciu pot fi găsite în arhivă. Pot fi declasificate de ministrul Justiţiei şi putem găsi trei tipuri de informaţii. De viaţă privată, elemente indicii de săvârşire de faptă penală. Acelea le vom trimite la Parchet care va proceda potrivit competenţelor. În acele inscrisuri putem găsi şi informaţii de interes public la care va avea acces orice entitate.
Pot fi întâlnite şi secrete de stat şi se va proceda în consecinţă.
În termen de 5 zile de la publicarea hotărârii facem comisia de 5 membri cu cerficiat ornis plus trei supleanţi. În total 8 dar şi 2 secretari ai comisiei”, a spus Toader.