Nicolae Iliescu, economist – Drepturile bogaților si obligațiile săracilor
Autoturismul nu mai reprezintă , chiar pentru cei cu venituri modeste , un element de lux . Situatie care ii irita pe cei care isi permit bolizi de zeci sau sute de mii de euro . Sub diverse pretexte , poluare , siguranta in circulatie , invazia de rable , etc , actualii guvernanti , incapabili si ei sa rezolve problemele de trafic , incearca sa ofere conditii mai bune autoturismelor noi si celor de lux .
Chiar daca majoritatea posesorilor de autoturisme mai vechi de 12 ani parcurg cateva zeci sau maxim cateva sute de kilometri lunar , numarul mare al celor cu venituri modeste , implicit al autoturismelor considerate rable din cauza vechimii , irita posesorii luxoaselor masini nevoite sa stea , de multe ori , in coloana din cauza vechiturilor .
Pe langa alte masuri luate impotriva amaratilor , care aglomereaza insuficientele noastre drumuri , din acest an , care au masini mai vechi de 12 ani , se impune si ca verificarea tehnica sa se faca anual . Ai crede ca starea tehnica , implicit numarul accidentelor cauzate de vechimea autoturismelor , ar reprezenta o problema reala . Statistica accidentelor ne demonstreaza drept cauze , daca nu dezinteresul legiuitorilor , cel putin incompetenta acestora .
Situatia principalelor 10 cauze care genereaza accidentele de circulatie se prezinta astfel :
1. Neatenţia şi visatul cu ochii deschişi la volan – 62%
2. Folosirea telefonului mobil – 12%
3. Interesul pentru un eveniment, obiect, persoană din exterior – 7%
4. Conversaţiile cu ceilalţi ocupanţi – 5%
5. Folosirea sau căutatul unui obiect din maşină – 2%
6. Mâncatul şi băutul – 2%
7. Setarea volumului şi a climatizării – 2%
8. Folosirea altor sisteme adiacente maşinii: reglarea oglinzilor laterale sau a scaunelor – 1%
9. Mişcarea unui animal de companie sau a unei insecte în habitaclu – 1%
10. Fumatul – 1%
Practic , vechimea si starea tehnica a autoturismelor nu reprezinta o problema in trafic . Ramane doar dorinta guvernantilor sa descongestioneze soselele , nu prin lucrari de imbunatatire a infrastructurii , ci prin interzicerea , prin diverse mijloace si sub diverse pretexte , persoanelor cu venituri modeste sa detina un autoturism .