Unghiurile de convergenta, de cadere si de fuga – informatii esentiale despre geometria rotilor
Deseori ni se intampla sa conducem pe un drum drept si, daca lasam volanul liber, observam ca masina vireaza la stanga sau la dreapta. Acest lucru se intampla atunci cand geometria rotilor nu este corespunzatoare, adica unghiurile de fuga, de convergenta si/sau de cadere nu sunt in parametri optimi.
Iata cateva informatii despre geometria rotilor pe care orice sofer trebuie sa le stie:
Este important sa stim ca aceste elemente nu au legatura cu tipul de cauciuc. Astfel, chiar daca avem pneuri specifice sau anvelope all season de la Auto Soft, putem intampina probleme de directie cauzate de o geometrie defectuoasa. De aceea este bine sa stim ce sunt unghiurile de convergenta, de cadere si de fuga.
Unghiul de convergenta
Este cel care determina pozitia rotilor de pe aceeasi osie privite de sus, cand acestea sunt in repaus. Acesta este in stransa legatura cu sistemul de directie – suspensie, iar orice modificare de piese il poate afecta. De asemenea, acesta poate suferi dereglari in cazul socurilor sau uzurii anormale a mecanismului de directie.
El poate avea valoare pozitiva atunci cand partile anterioare sunt apropiate si negativa atunci cand apropierea se poate observa la componentele posterioare. In cazul in care unghiul de convergenta este pozitiv, automobilul subvireaza, iar deterioarea benzii de rulare incepe de la exterior. Cel negativ, in schimb, cauzeaza supravirarea si o uzura care apare din interior. Reglarea acestuia nu necesita dispozitive auxiliare speciale.
Unghiul de cadere
Acesta determina pozitia rotilor de pe aceeasi osie privite din fata. Poate fi pozitiv cand partile superioare ale cauciucurilor sunt indreptate spre exteriorul masinii, ceea ce determina o uzura prematura a partilor exterioare ale pneurilor, sau negative cand aceleasi parti sunt indreptate catre interiorul autoturismului, cauzand o degradare prematura a partilor interioare ale pneurilor. Un unghi de cadere neconform duce la deplasarea involuntara a vehiculului spre partile laterale ale carosabilului.
Unghiul de fuga
Este cel format intre axa pivotului si sol, atunci cand privim automobilul din lateral. Asemenea celui de cadere, daca acesta nu este optim, masina vireaza involuntar in stanga sau in dreapta atunci cand volanul este lasat liber. Este aproape imposibil sa reglam acest parametru, in schimb, acesta poate fi ameliorat prin schimbarea pieselor defecte.
Importanta geometriei rotilor
O geometrie optima consta in reglarea unghiurilor mentionate mai sus, astfel incat acestea sa se functioneze optim. Indiferent despre care dintre ele este vorba, rotile trebuie sa fie paralele atat privite de sus, cat si din lateral sau din fata.
In cazul in care geometria rotilor nu este una corespunzatoare, apar probleme la nivelul sistemului de directie, masina va fi mai greu de controlat, iar riscul unui accident este mai mare. In acelasi timp, pneurile se vor uza prematur, fiind necesara inlocuirea lor.
Daca ai probleme in a tine masina sub control, este obligatoriu sa mergi intr-un service auto si sa apelezi la serviciile de geometrie a rotilor, astfel incat automobilul sa nu mai reprezinte un pericol nici pentru tine, nici pentru ceilalti participanti la trafic.
sursa foto: envato.com