AM Press Logo
Muzeul Pietrei

Autostrada cu tuneluri din vest prinde contur! Pasajul spectaculos de 1,1 kilometri se înalță la intrarea în galerii

Un pasaj impresionant, cu o lungime de peste un kilometru, începe să prindă contur pe Secțiunea E Margina – Holdea a Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, în vestul României. Acest pasaj se adaugă celor două tuneluri cu o lungime totală a galeriilor de aproape cinci kilometri, parte integrantă a celui mai spectaculos tronson al autostrăzii. Lucrările au demarat în primăvara anului 2024 și sunt programate să se finalizeze până în decembrie 2026.

Tuneluri record pentru România

Întregul tronson de peste nouă kilometri beneficiază de o mobilizare masivă: aproximativ 800 de muncitori și peste 200 de utilaje lucrează în două schimburi aproape fără întrerupere. Cele mai complexe intervenții se desfășoară în zona celor două tuneluri, care vor deveni cele mai lungi din țară.

Primul tunel (T1) are punctul de plecare la kilometrul 52+841,5 – 52+861, dinspre Margina, și se încheie la kilometrul 53+209 – 53+276. Lungimea sa este de 367,5 metri pe o cale și 415 metri pe cealaltă, cu o înălțime minimă de cinci metri.

„Ambele galerii ale primului tunel (cel scurt) se construiesc exclusiv prin forare – Noua Metodă Austriacă (NATM). La galeria străpunsă la finele lunii iulie au început lucrările de realizare a structurii de rezistență („cămășuiala” tunelului). La cea de-a doua galerie s-au forat peste 220 de metri, urmând ca în această toamnă să fie străpunsă”, a transmis recent Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara.

Al doilea tunel (T2) începe la kilometrul 53+580 – 53+600 și se termină la kilometrul 55+405 – 55+585. Acesta măsoară 1.825 de metri pe o cale și 1.985 de metri pe cealaltă, având aceeași înălțime minimă de cinci metri.

„La tunelul al doilea, pe sectorul cut and cover, sunt în curs de realizare ecranele de piloți și placa sub care se vor executa excavațiile pentru tunel. În ceea ce privește realizarea tunelului prin forare, dinspre zona cut and cover, au fost demarate lucrările de intrare în subteran. Pentru prima ieșire din tunelul 2 a fost finalizat portalul, în lungime de 234 de metri, și au început lucrările de evacuare a materialului de sub acesta. Pentru cealaltă galerie, unde portalul este mai scurt, au fost demarate lucrările de intrare în subteran”, a explicat DRDP Timișoara.

Construcția tunelului al doilea combină forarea cu tehnologia cut and cover, care presupune realizarea tunelului în săpătură deschisă, excavațiile desfășurându-se sub incinta ecranelor de piloți și a plăcii construite la suprafață. Ulterior evacuării materialului, se va realiza cămășuiala tunelului, similar cu metoda utilizată la tunelul executat prin forare.

Pasajul de peste un kilometru peste păduri și calea ferată

Proiectarea tunelurilor a fost realizată pentru a evita debleele adânci, riscurile de instabilitate și impactul negativ asupra mediului, în conformitate cu acordul de mediu. Între cele două tuneluri va fi construit un viaduct de 121 de metri, care va traversa o vale și un drum forestier.

Până la intrarea în tunelul mai mic, dinspre Margina, constructorii ridică un pasaj cu o lungime de 1.085 metri, considerat una dintre cele mai spectaculoase lucrări de artă de pe traseul Autostrăzii Lugoj – Deva. Pasajul din zona cătunului Nemeșești urcă gradual, traversând pădurea și calea ferată Deva – Lugoj, iar la capătul său șoferii vor intra în tunelul mic al viitoarei autostrăzi.

„Turnarea radierelor pasajului (1.085 metri) peste calea ferată Lugoj – Ilia a fost finalizată”, a informat recent DRDP Timișoara. Din cei aproximativ 100 de piloți ai pasajului, majoritatea au fost ridicați, iar pe unii dintre ei au fost construite și capitelurile, urmând să fie așezate grinzile și să se realizeze partea superioară a pasajului.

După ieșirea din al doilea tunel, autostrada va traversa drumul comunal DC144 printr-un viaduct de 213 metri și apoi va fi conectată cu restul Autostrăzii A1, finalizat în 2019, la Holdea. Astfel, aproape jumătate din traseul secțiunii de 9,14 kilometri este reprezentat de lucrări de artă deosebit de complexe.

Termenul de finalizare și impactul asupra infrastructurii

Finalizarea întregului tronson, care include și o porțiune de patru kilometri (Secțiunea D, în zona Margina), este estimată pentru anul 2026. Aceste segmente fac parte din Autostrada A1 Lugoj – Deva, ce se întinde pe aproximativ 100 de kilometri și traversează județele Timiș și Hunedoara.

Autostrada urmează parțial Valea Mureșului până la Dobra, după care se îndreaptă spre Câmpia de Vest, pe la poalele Munților Poiana Ruscă. Până la sfârșitul anului 2019, aproximativ 90 de kilometri din acest traseu au fost dați în folosință.


Lucrările la Secțiunile D și E – cunoscute și sub denumirea de „autostrada cu tuneluri”, având o lungime totală de peste 9 kilometri și pe care au fost proiectate tunelurile – au fost suspendate în 2017. Ulterior, CNAIR a reluat licitația, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului Margina – Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei (fără TVA), finanțare asigurată prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

Odată cu inaugurarea ultimului sector, se va asigura o legătură completă între orașele din centrul României – Alba Iulia, Sibiu, Cluj-Napoca și Târgu Mureș – și frontiera de vest, la Nădlac, precum și cu orașele Arad și Timișoara.

Sursa: Adevarul

Sursa:

Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]

© 1991- 2024 Agenția de Presă A.M. Press. Toate drepturile rezervate!