Horia Georgescu, președintele ANI, despre cazul incompatibilității lui Iohannis, care poate să nu fie incompatibilitate, averea lui Ponta și cazul Diaconu

horia-georgescu-a-dat-mita-pentru-a-fi-angajat-la-dna-18434858[1]Exista 114 dosare similare cu al lui Klaus Iohannis in diverse stadii de judecata si niciunul nu are o decizie irevocabila a ICCJ. Inalta Curte va transa speta si va da o hotarare care, cu siguranta, va fi respectata in toate celelalte cazuri, spune presedintele ANI Horia Georgescu.

Intr-un interviu acordat Ziare.com, Horia Georgescu a explicat care ar fi punctele in care legislatia ANI ar putea fi imbunatatita si a vorbit despre un sistem de declarare a averii pentru toti cetatenii Romaniei: „Noi ne blocam cand trebuie sa verificam persoanele private asupra carora nu avem competenta si cercul se inchide. Este regretabil sa vedem persoane fara venituri si care conduc masini foarte scumpe sau detin proprietati impresionante”.

Horia Georgescu a aratat ca anul acesta ANI a identificat 444 de cazuri privind conflicte de interese, incompatiblitati sau averi nejustificate. Intre ele, 39 de parlamentari, 124 de primari si viceprimari, 74 de consilieri judeteni.

Distribuie prietenilor

In interviul pentru Ziare.com, presedintele ANI s-a referit si la procesele cu Mircea Diaconu, la averea lui Victor Ponta, dar si la presiunile asupra Agentiei de Integritate.

Procesul dintre ANI si Klaus Iohannis nu s-a incheiat inainte de alegeri. Cum vedeti continuarea acestei cauze dupa ce dl Iohannis a castigat?

Deocamdata sunt pe rol mai multe cauze la CCR, aceasta urmand sa decida pe 16 decembrie daca articolul in cauza e sau nu constitutional. Orice decizie va fi general obligatorie pentru toata lumea. Mai departe ICCJ va stabili cursul judecatii si vom vedea la final ce verdict se va da. Avem incredere totala in ICCJ si CCR.

Va ingrijoreaza amanarile repetate ale deciziei CCR?

Nu, pentru ca au fost mai multe cauze in care s-au ridicat exceptii de neconstitutionalitate, dar nu in acelasi timp. CCR a decis sa le analizeze pe toate si a acordat termene mai extinse in timp.

Cate procese similare cu al lui Klaus Iohannis are ANI pe rolul instantelor?

Depersonalizand speta, sunt 114 cauze aflate in diverse stadii de judecata, niciuna nu are o decizie irevocabila a ICCJ. Ceea ce ar trebui urmarit este jurisprudenta unitara. Acum jurisprudenta este neunitara la nivelul Curtilor de Apel.

ICCJ va transa speta si va da o decizie care, cu siguranta, va fi respectata in toate celelalte cazuri.Aceasta prima decizie va crea o jurisprudenta unitara.

Acest tip de incompatibilitate a generat o dezbatere vie in societatea romaneasca. Problema a ajuns pana la Comisia Europeana, au fost discutii si in perioada urmatoare vom vedea rezultatul.

Presedintele ales Iohannis spunea in campanie ca socoteste necesara o imbunatatire a legislatiei ANI, insuficient de clara in anumite zone. Sunteti de aceeasi parere?

Este necesara, dupa cum aboslut necesar este si orice sprijin mai ales din pozitia de presedinte al Romaniei. Noi am creat un grup de lucru la nivelul ministerului Justitiei pentru o codificare a ceea ce inseamna integritate, adica incompatibilitate, conflicte de interese si avere nejustificata.

Este important sa existe o decizie politica la nvielul tuturor partidelor cu atat mai mult sub autoritatea presedintelui ales sau a premierului.

Care ar fi zonele de imbunatatire?

Primul aspect este cel al recuperarii prejudiciilor din conflicte de interese. Dureaza foarte mult si nu este eficient. Al doilea aspect priveste depunerea declaratiilor de avere si interese. Noi am finalizat un proiect prin care sunt disponibile formulare electronice, dar acesta trebuie implementat printr-o piesa legislativa.

Si, de ce nu?, o analiza profunda la nivelul intregii societati pentru implementarea unui sistem de declarare a averii pentru toti cetatenii Romaniei, un sistem simplificat desigur fata de cel pentru functionarii publici.

Pana cand nu vom avea un moment zero de evidenta a tuturor cetatenilor privind averea va fi foarte dificil sa vorbim de un sistem eficient de confiscare a averii sau a prejudiciilor provocate de fapte de coruptie.

Nu va e teama ca o asemenea initiativa ar provoca o reactie adversa a oamenilor care in general nu prea au incredere in felul in care sunt gestionate datele lor confidentiale?

Trebuie mai intai o dezbatere ampla la nivelul societatii romanesti si gasite acele solutii in care cetatenii sa simta incredere ca declaratiile lor de avere sunt confidentiale, ca nu sunt folosite in alt scop si doar in acele situatii care necesita verificarea se actioneaza.
Noi ne blocam cand trebuie sa verificam persoanele private asupra carora nu avem competenta sicercul se inchide. Este regretabil sa vedem persoane fara venituri si care conduc masini foarte scumpe sau detin proprietati impresionante.

Vorbeati de recuperarea prejudiciilor. In cazul celor provocate de infractiunile de coruptie, ANAF nu reuseste sa execute decat aproximativ 5% din confiscarile dispuse de instanta. In cazul confictelor de interese aveti o asemenea statistica?
Problema este extrem de dificila pentru ca dupa ramanerea definitiva a raportului ANI privind conflictul de interese noi trebuie sa initiem o actiune separata in instanta pentru anularea contractului. Adica un alt proces.
Avem probleme in a recupera aceste prejudicii. Din perspectiva confiscarii averii avem deja 4 hotarari defintive si irevocabile care au dus la confiscarea efectiva a peste 2 milioane de euro, dar am urmarit aceste situatii constant pentru ca banii sa ajunga efectiv la bugetul de stat, ceea ce a durat peste un an si jumatate.

Sunt convins de necesitatea infiintarii unui organism dedicat pentru centralizarea deciziilor definitive de confiscare, din penal si administrativ, si a unui mecanism privind administrarea bunurilor confiscate.

Vorbeati de imbunatatirea legislatiei. Avem 8 parlamentari care incearca sa modifice legea ANI.
Trei dintre parlamentarii care au anuntat acest proiect de lege au condamnari penale pentru conflict de interese si sentinte irevocabile pentru conflict de interese administrativ. Interesul lor este evident pentru obtinerea unei imunitati in asa fel incat interdictia de a fi ales sau a ocupa o functie publica timp de 3 ani sa nu fie efectiva.
Nu vor mai putea candida pentru Senat, dar vor sa candideze la locale, pentru Camera Deputatilor sau pentru Parlamentul European. Si sfideaza astfel decizia de anul acesta a ICCJ. Este regretabil ca un ministru este printre initiatori si cred ca daca printre initiatori sunt persoane care se stiu verificate de ANI ar fi de bun simt sa se abtina de la promovarea unei astfel de legi.

ANI a pierdut procesul cu Mircea Diaconu?
Pocesul penal. Dar nu a fost integral achitat. A ramas valabila sentinta Curtii de Apel care spune ca fapta a fost comisa, numai ca nu intr-atat incat sa constitutie infractiune. Exista o amenda administrativa. Iar procesul privind anularea mandatului de europarlamentar continua si se va judeca la ICCJ.

Dl Ludovic Orban v-a adresat o sesizare in privinta averii dlui Ponta. In ce stadiu se afla investigatia?
Sesizarea isi urmeaza cursul si este tratata la fel ca orice alta sesizare adresata ANI. Nu cu mult timp in urma, dl Ponta a fost verificat in privinta averii, nefiind identificate probleme la acel moment.

Cate dosare a deschis ANI anul acesta?
Pana in noiembrie, ANI a identificat 444 de cazuri privind conflicte de interese, incompatiblitati sau averi nejustificate. Intre ele, 39 de parlamentari, 124 de primari si viceprimari, 74 de consilieri judeteni si locali si 118 functionari la nivel de conducere in diverse institutii.
Anul acesta avem doi presedinti de CJ care au parasit mandatul ca urmare a investigatiilor ANI pentru conflict de interese cu prejudicii mari si alti doi parlamentari si-au pierdut mandatul. Sunt patru in total de cand exista ANI.

Ce rata de succes aveti in instanta? Pentru ca e important nu numai ce constata ANI, ci si ce confirma judecatorii.
Pe cele trei competente pe care le avem, averi nejustificate, incompatibilitate si conflict de interese,rata de succes este la 90%, fiind in procent mai mare la incompatibilitati unde suntem la 95%.

Am auzit voci care spun ca spre deosebire de DNA, care a ridicat foarte mult ritmul anul acesta, ANI pare sa fi incetinit motoarele.
Trebuie sa ne raportam la resursele si la instrumentele pe care le are o agentie administrativa. Daca vorbim de functii foarte inalte in stat, avem, v-am spus 39 de deputati si senatori, spre exemplu.
Dar noi am abordat cazurile strategic. La nivel local sunt vulnerabilitati foarte mari. Avem situatii in care un primar de comuna sau de sat fraudeaza 3-4 milioane de euro din fonduri europene prin conflict de interese, dar aceste cazuri nu sunt foarte mediatizate.

Suntem in perioada bataliei pe buget. DNA a solicitat deja un buget mai mare. ANI a cerut bani in plus pentru 2015?

Bugetul pe 2014 a fost suficient. Pentru 2015 am solicitat o suma suplimentara strict pentru implementarea sistemului Prevent, de combatere a conflictului de interese ex ante in domeniul achizitiilor publice. Acest sistem va preveni prin analiza automata a datelor existenta unui potential conflict de interese care sa fie oprit din primul moment pentru a nu crea prejudicii.

Proiectul e finantat din fonduri europene, suntem in faza de proiect pilot si cred ca la jumatatea anului viitor va putea fi activ. Banii solicitati sunt pentru mentenanta si asigurarea licentelor necesare sistemului Prevent.

Se stabileste zilele acestea componenta Consiliului National de Integritate care supervizeaza activitatea ANI. Au existat si nume problematice. Cum comentati acest proces de stabilire a componentei CNI?
Persoanele desemnate in CNI daca au cunostinta ca sunt verificate de ANI – si sigur au pentru ca procedura noastra presupune trimiterea unei scrisori care informeaza despre inceperea verificarii – ar trebuie sa se retraga.
Exista asemenea persoane?
Nu pot sa va confirm sau sa va infirm. Mergand mai departe, procedura de desemnare a membrilor CNI a fost din pacate netransparenta. Doar in cazul ONG-urilor a fost facuta diferenta, 13 dintre ele au organizat un proces de evaluare in urma caruia au desemnat in CNI 2 persoane.

Eu sper ca in urmatoarea perioada sa fie facute toate numirile in CNI si presedintele Consiliului sa fie numit cat mai repede.

Daca in CNI vor ramane totusi persoane investigate de ANI, veti face publice aceste informatii?
Legea nu ne pemite, dar sper sa nu ajungem acolo.

Responsabilitatea desemnarii candidatilor revine fiecarui partid politic. Societatea romaneasca reactioneaza foarte bine, in ultima vreme, la lucruri ilegitime. Si s-a vazut clar ca presiunea publica a solutionat niste situatii limita.

Au existat in aceasta campanie presiuni asupra ANI?

Presiuni exista tot timpul, in campanie insa cresc, fie ca e vorba despre declaratii publice ale oamenilor politici implicati in alegeri sau de alta natura. Noi suntem chemati sa aplicam legea, aceasta e prima noastra responsabilitate. Ulterior se poate comenta, dar oamenii politici trebuie sa fie responsabili pentru ceea ce declara.