AM Press Logo
Muzeul Pietrei

Motivul pentru care românii nu se mai înghesuie la programul Rabla. Ce s-a schimbat anul acesta.

O nouă sesiune a programului Rabla a demarat la ora 10:00, însă interesul românilor a fost vizibil mai redus comparativ cu etapele anterioare. Dacă în septembrie fondurile s-au epuizat în doar 13 minute, de data aceasta a fost nevoie de aproape patru ore pentru a se consuma 80% din bugetul alocat. Înscrierile continuă teoretic până la 15 decembrie, în limita sumelor disponibile.

Această nouă etapă a fost posibilă după ce autoritățile au decis să realoce 55 de milioane de lei din fondurile neutilizate destinate mașinilor electrice către bugetul pentru autovehicule pe benzină și hibride.

Unul dintre beneficiari a explicat motivația sa pentru a participa din nou la program. „Mai am o mașină pe care am cumpărat-o acum 15 ani tot prin programul Rabla și a îmbătrânit sărăcuța, i-a venit rândul la alta. E o sumă ok, nu e sumă bună, dar dacă poți să beneficiezi de ea, de ce nu?”, a declarat Kiraly Levente, participant Rabla.

Analistul auto Ciprian Cherciu a oferit o explicație pentru scăderea interesului, menționând un climat de nesiguranță pe piață. „S-a creat în piață o situație de incertitudine, foarte multe modificări, să nu uităm că au fost suspendate programe aflate în desfășurare în momentul în care oamenii depuneau dosare și atunci clienții fie au amânat achizițiile, fie s-au îndreptat către piața second-hand”, a declarat acesta, potrivit sursei citate.

Valoarea tichetelor diferă în funcție de motorizare: 10.000 de lei pentru o mașină pe benzină, cu un supliment de 2.000 de lei pentru un hibrid clasic și 15.000 de lei pentru un plug-in hibrid. Anul acesta, subvenția pentru mașinile electrice a fost redusă la 18.500 de lei.

Decizia de a micșora voucherul pentru vehiculele electrice este considerată o greșeală de către același specialist. „A fost o decizie greșită pentru că a dus la scăderea numărului de mașini electrice vândute intenția subvențiilor e de a stimula industrii noi, cu potențial de dezvoltare pentru România, de unde pot veni joburi cu valoare adăugată mare și o tehnologie de viitor„, a mai declarat Ciprian Cherciu, analist auto.

În replică, ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a sugerat că subvenția anterioară pentru mașinile electrice nu era neapărat una corectă și că programul ar putea fi finanțat din fonduri europene pe viitor. „Este evident că, atunci când există un voucher de 7.500 de euro versus un voucher de aproximativ 2.000 de euro, există un interes mai scăzut pentru un voucher de 2.000 de euro. Dar asta nu înseamnă automat că voucherul de 7.500 de euro era unul corect„, a declarat Diana Buzoianu.

Se estimează că peste 4.000 de români vor achiziționa o mașină nouă în cadrul acestei ediții. De la lansarea sa, în urmă cu aproape 20 de ani, programul Rabla a facilitat cumpărarea a peste 700.000 de autovehicule și a contribuit la casarea a un milion de mașini vechi.

Sursa: gandul.ro

Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]

© 1991- 2024 Agenția de Presă A.M. Press. Toate drepturile rezervate!