Și anvelopele suferă de căldură, protejează-le!

anvelope

Anvelopele sunt cele mai utilizate componente ale unui vehicul. Din acest motiv este foarte important să avem grijă de ele și să le prelungim durata de viață cât mai mult. Pentru aceasta, trebuie să luăm în considerare principalii factori care pot duce la degradarea și uzura lor.

Chiar dacă la prima vedere degradarea și uzura pneurilor poate părea același lucru, de fapt nu este. Degradarea poate fi cauzată de interacțiunea pneurilor cu compuși petrochimici (benzine, uleiuri, etc) sau cu trecerea timpului. Cauciucul este un compus care este supus procesului de îmbătrânire. În timp își pierde proprietățile elastice, devine mai dur și, în consecință, mai puțin aderent. Deci nu vă bazați că nu ați parcurs mulți kilometri cu un set de anvelope; după al cincilea sezon petrecut va trebui oricum să le înlocuiți.

Uzura anvelopelor poate fi preîntâmpinată atât printr-o mentenanță corespunzătoare a pneurilor cât și a vehiculului. Nu se poate una fără alta. Astfel, este foarte important să verificați periodic unghiurile direcției. Dacă aveți roți de dimensiuni diferite pentru vară și pentru iarnă, atunci cu siguranță trebuie să refaceți aceste reglaje la fiecare schimbare de pneuri.

Verificați periodic presiunea în anvelope. Dacă vehiculul dumneavoastră are un sistem automat de măsurare, este foarte bine. La primul semn cum că una dintre roți pierde presiune, este recomandabil să mergeți la o vulcanizare. Nu este neapărat nevoie să se piardă presiune ca urmare a unei înțepături fine. Uneori valva este cea care vă poate face necazuri. În cazul în care vehiculul dumneavoastră nu are un astfel de sistem, se recomandă verificarea săptămânală a presiunii. Având în vedere câte benzinării sunt dotate cu compresoare de aer, această operațiune este foarte facilă. Dar, totuși, v-am recomanda să vă achiziționați un compresor electric și un manometru. Nu vă bazați niciodată pe faptul că pneul nu a făcut „burtă”, pentru că la anvelopele tip RFT (Run Flat Tire) aceasta nu se observă.

Rotiți anvelopele la fiecare 10.000 de kilometri. Această operațiune va uniformiza uzura pe toate cele patru roți. La majoritatea mașinilor, și în special la cele cu punte motoare față (cu tracțiune), pneurile anterioare se uzează mai repede decât cele de pe spate. Din acest motiv, vă veți putea trezi în situația ca acestea să ajungă la limita de uzură mult mai repede decât cele din spate.  Prin rotația anvelopelor, veți întârzia acest fenomen.

Verificați periodic suspensiile mașinii. Dacă unul dintre amortizoarele vehiculului este uzat excesiv, în timpul frânării roata de pe acea parte va avea o mișcare oscilatorie (va țopăi). În consecință, vor apărea uzuri neuniforme pe anvelopă care vor duce la deteriorarea prematură a ei. De asemenea, bucșele și articulațiile trebuie controlate periodic întru-cât dacă acestea nu sunt în cotele de siguranță, vor duce la schimbări ale geometriei suspensiei și, implicit, la uzuri și comportament rutier defectuos.

Integritatea unei anvelope de vară, iarnă sau all-season nu înseamnă doar că aceasta nu a fost străpunsă de un cui sau alt obiect ascuțit. Deseori se întâmplă ca șocul provocat la trecerea peste o șină de tren, o gură de canal, sau printr-o groapă să ducă la deteriorarea flancurilor anvelopei. Astfel pot apărea așa-numitele gâlme. Odată ce apare o astfel de defecțiune, acel pneu este compromis și trebuie schimbat cât mai repede.

Nu în ultimul rând, adaptați-vă stilul de condus. Un stil agresiv, cu accelerări și frânări puternice și viraje abordate rapid vor duce la o uzură accelerată a pneurilor. Deseori aceste manevre nu aduc niciun câștig de timp, sau oricum un câștig foarte mic comparativ cu un rulaj normal, mai ales în oraș.

Parteneri