AM Press Logo
Muzeul Pietrei

Unde ajung taxele plătite de tine? Raportul Curții de Conturi dezvăluie haosul din primării.

Raportul pe anul 2023 al Curții de Conturi a României, prezentat miercuri în Parlament, scoate la iveală nereguli semnificative în modul în care au fost cheltuiți banii publici la nivelul mai multor primării, consilii județene și spitale. Auditorii au descoperit o serie de abateri, de la acordarea ilegală de sporuri, prime și indemnizații, până la decontări fictive pentru proiecte de investiții și cheltuieli nejustificate pentru reparații, combustibil sau cazare.

O constatare generală a raportului este că, în majoritatea unităților administrativ-teritoriale verificate, fondurile publice nu au fost utilizate conform criteriilor de eficiență și legalitate, ceea ce a dus la o majorare artificială a cheltuielilor bugetare.

Printre abaterile grave semnalate se numără lipsa sau completarea eronată a documentelor justificative, efectuarea de cheltuieli de personal fără o bază legală, plăți pentru lucrări fictive sau care nu respectau clauzele contractuale, decontări nelegale pentru carburant și întreținere auto, precum și achiziții publice la prețuri umflate, fără legătură cu valoarea reală a lucrărilor.

Un capitol important al raportului vizează salariile și indemnizațiile calculate greșit sau majorate intenționat peste plafoanele legale în zeci de primării. Auditorii au descoperit situații în care salariile depășeau nivelul indemnizației vicepreședintelui de consiliu județean, primarii și viceprimarii și-au crescut veniturile folosind un salariu minim brut mai mare decât cel legal, iar consilierii locali au încasat indemnizații majorate nelegal. De asemenea, s-au plătit indemnizații de concediu peste cuantumul permis și s-au acordat alte sporuri „fără temei legal”. Pentru acest capitol, Curtea a analizat 141 de primării și instituțiile subordonate acestora, constatând abateri sistemice.

În urma controlului efectuat la 94 de unități administrativ-teritoriale, s-au mai descoperit cheltuieli nejustificate pentru servicii de telefonie mobilă și transport/cazare care depășeau plafoanele legale, contracte juridice și media încheiate în afara cadrului legal și acceptarea unor prețuri mai mari decât cele prevăzute inițial în contractele publice.

Nereguli semnificative au fost identificate și în sistemul sanitar, în urma verificării a 38 de spitale. Aici s-au constatat angajări fără concurs, menținerea unor interimate în mod ilegal și diferențe între pontaje și statele de plată.

Potrivit documentului citat, „o parte dintre acestea nu au respectat cadrul legal privind recrutarea personalului din unitățile sanitare, existând cazuri de angajare fără concurs, prelungiri abuzive ale interimatului și pontaje neconforme”.

Controlul a scos la iveală și nelegalități în stabilirea salariilor, a sporurilor și a stimulentelor financiare, inclusiv în cazul orelor suplimentare și al gărzilor.

În domeniul transporturilor, raportul semnalează o creștere a fondurilor cu peste 6 miliarde de lei (+30%) în 2023, însă atrage atenția asupra lipsei unei structuri naționale de coordonare pentru a evita suprapunerea finanțărilor.

Deși aproape 41% din cheltuieli provin din fonduri externe nerambursabile, lipsesc standarde de cost pentru reparațiile de drumuri și mecanisme clare de măsurare a performanței.

Auditorii avertizează că în numeroase județe s-au efectuat plăți pentru lucrări supraevaluate sau chiar inexistente, ceea ce a generat prejudicii consistente.

Un alt aspect analizat este gradul de implementare a măsurilor dispuse anterior. În 2024, din 7.194 de măsuri verificate, s-a constatat că doar 56% au fost aplicate integral, în timp ce 23% au fost implementate parțial. Restul au rămas neaplicate din cauza proceselor pe rol, a fluctuației de personal, a lipsei de răspundere managerială, dar și a efectelor legilor de exonerare a plăților salariale ilegale, care au blocat recuperarea prejudiciilor.

Cu toate acestea, măsurile de audit care au fost implementate au generat rezultate pozitive: încasarea de venituri suplimentare de peste 66 milioane lei, recuperarea de prejudicii în valoare de 77 milioane lei și rectificări contabile de peste 3 miliarde lei.

Documentul subliniază persistența problemelor: „În continuare, la multe entități locale persistă un caracter de repetabilitate al abaterilor și o implicare insuficientă a conducerii în remedierea problemelor”.

În acest context, Curtea de Conturi solicită profesionalizarea aparatului administrativ, consolidarea controlului intern și creșterea transparenței în utilizarea banilor publici, pentru a preveni perpetuarea cheltuielilor nelegale și a corupției instituționale.

Sursa:

Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]

© 1991- 2024 Agenția de Presă A.M. Press. Toate drepturile rezervate!