AM Press Logo
Muzeul Pietrei

Ai copil cu trotinetă electrică? Pregătește-te să scoți bani grei din buzunar.

O inițiativă legislativă care vizează responsabilizarea părinților pentru copiii sub 14 ani care folosesc trotinete electrice pe drumurile publice a fost înregistrată marți la Senat.

Propunerea, depusă de deputatul SOS Nini Pascalini, urmărește să modifice și să completeze Codul rutier (OUG nr. 195/2002) prin introducerea unei obligații clare de supraveghere din partea părinților sau tutorilor.

Inițiatorul argumentează că, deși legea în vigoare interzice deja conducerea trotinetelor electrice de către persoanele sub 14 ani, în ultimii ani (2022-2025) s-au înregistrat mii de accidente în care au fost implicate aceste vehicule, multe fiind provocate de copii.

„Un element deosebit de îngrijorător este implicarea minorilor în astfel de evenimente. Conform unor statistici citate în mass-media pe baza datelor Poliției Române, numai în anul 2022 au fost implicați sute de minori în accidente cu trotinete electrice, iar o parte dintre aceștia au fost chiar în poziția de vinovați”, se menționează în expunerea de motive a proiectului, care subliniază existența unui vid legislativ ce a permis nerespectarea legii.

Datele oficiale arată că, la nivel național, în perioada 30 iunie 2021 – 30 iunie 2024, au avut loc 396 de accidente rutiere grave cu trotinete electrice, soldate cu 24 de decese și peste 370 de persoane rănite grav.

Doar în București, în prima jumătate a anului curent, s-au înregistrat peste 140 de astfel de accidente, în urma cărora două persoane au murit.

Problema principală este că minorii sub 14 ani nu pot răspunde contravențional. În cazurile grave, se aplică Codul penal, dar majoritatea incidentelor sunt tamponări sau accidente minore, care rămân în sfera contravențională și civilă, lăsând persoanele păgubite fără despăgubiri.

Inițiatorul exemplifică situația frecvent întâlnită de polițiștii rutieri: „minor sub 14 ani circulă pe o trotinetă electrică pe un drum public, deși art. 70 alin.(2) impune vârsta minimă de 14 ani. Minorul fie este surprins în trafic de poliție fără să fi produs pagube («doar circulă» în mod nelegal), fie provoacă un incident rutier, de la simple tamponări și pagube minore, până la vătămări ușoare ale integrității corporale a altor persoane. Copilul are vârsta sub 14 ani, deci nu poate răspunde contravențional”. În prezent, Codul rutier nu permite sancționarea părintelui, deși acesta este cel care a permis sau nu a prevenit utilizarea trotinetei.

Soluția propusă de proiectul de lege este sancționarea directă a părinților. Astfel, interdicția existentă pentru copiii sub 14 ani va fi legată de răspunderea părintelui, care va avea obligația legală de a se asigura că minorul nu folosește trotineta electrică pe drumurile publice.

Textul propus pentru completarea legii stipulează: „Este interzisă folosirea trotinetelor electrice pe drumurile publice de către minori care nu au împlinit vârsta de 14 ani. Părinţii, tutorii, precum şi persoanele cărora minorul le este încredinţat ori se află în supravegherea acestora sunt obligaţi să ia măsurile necesare pentru respectarea acestei interdicţii şi să asigure supravegherea minorului în vederea prevenirii utilizării trotinetelor electrice pe drumurile publice”.

Nerespectarea acestei obligații de către părinte sau tutore va constitui o contravenție distinctă, sancționată cu amendă din clasa a III-a. Concret, părintele va fi amendat dacă minorul sub 14 ani este surprins folosind o trotinetă electrică pe un drum public, indiferent dacă a provocat sau nu un accident.

O amendă din clasa a III-a de sancțiuni din Codul Rutier reprezintă 6-8 puncte-amendă, echivalentul unei sume cuprinse între 1.215 lei și 1.620 de lei, la valoarea actualizată pentru anul 2025.

În situația în care copilul provoacă un accident rutier cu pagube materiale sau vătămări corporale care nu constituie infracțiune, „procesul-verbal de constatare a contravenţiei se întocmeşte pe numele părintelui, tutorelui ori al persoanei căreia minorul îi era încredinţat sau sub a cărei supraveghere se afla la momentul faptei. Acesta răspunde civil pentru prejudiciile cauzate, potrivit dispoziţiilor Codului civil”, mai prevede proiectul.

Parlamentarul sintetizează noile reguli în expunerea de motive: „Minorul sub 14 ani folosește trotineta electrică, este surprins de poliție, dar nu produce pagubă = părinte sancționat contravențional. Minorul sub 14 ani folosește trotineta electrică și produce un accident cu pagube materiale sau vătămări nepenale = părinte sancționat contravențional + răspunde civil pentru prejudiciu”.

Potrivit inițiatorului, modificarea legislativă „întărește coerența Codului rutier” și este compatibilă cu viitorul cadru legal privind asigurarea RCA obligatorie pentru trotinete. Prin aceste măsuri, „Parlamentul transmite că minorii sub 14 ani nu au ce căuta pe trotinete electrice în trafic, nici măcar «doar până la colțul străzii», iar părinții nu se mai pot ascunde în spatele ideii «e doar un copil, nu are ce să i se întâmple», ci devin subiecți ai răspunderii contravenționale și civile pentru conduita rutieră a propriilor copii”.

Autorul proiectului susține că inițiativa legislativă „acoperă un gol evident în reglementarea actuală” a circulației trotinetelor electrice, o problemă semnalată inclusiv de organele de poliție.

Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]

© 1991- 2024 Agenția de Presă A.M. Press. Toate drepturile rezervate!