Se schimbă regulile pentru permisul auto în toată Europa. Ce trebuie să știe șoferii începători, dar și cei de peste 65 de ani.
O reformă a regulilor privind permisele de conducere a fost aprobată de Parlamentul European la finalul lunii octombrie, cu scopul de a spori siguranța pe drumurile din Uniunea Europeană, unde anual se înregistrează aproximativ 20.000 de decese în accidente rutiere.
Una dintre principalele modificări este introducerea unui permis de conducere digital, care va putea fi stocat și accesat direct de pe telefonul mobil. Cu toate acestea, la solicitarea șoferilor, autoritățile vor fi obligate să emită și un permis fizic în termen de cel mult 3 săptămâni.
Examinarea pentru obținerea permisului va fi actualizată pentru a include module obligatorii despre pericolele din unghiurile moarte, utilizarea sistemelor de asistență la condus, deschiderea portierelor în condiții de siguranță și riscurile asociate cu folosirea telefonului mobil la volan. De asemenea, se va pune un accent sporit pe instruirea cursanților privind protejarea participanților vulnerabili la trafic, precum pietonii, copiii și bicicliștii.
Permisele pentru autoturisme și motociclete vor avea o valabilitate de 15 ani. Statele membre pot reduce această perioadă la 10 ani în cazul în care documentul este utilizat și ca act de identitate. Pentru șoferii profesioniști de camioane și autobuze, valabilitatea se menține la 5 ani. Totodată, țările UE vor putea scurta valabilitatea permiselor pentru șoferii de peste 65 de ani, pentru a asigura controale medicale mai dese.
Toți șoferii începători vor fi supuși unei perioade de probă obligatorii de cel puțin 2 ani după obținerea permisului.
În acest interval, ei vor trebui să respecte reguli mai stricte și vor primi sancțiuni mai aspre pentru încălcări precum conducerea sub influența alcoolului sau neportul centurii de siguranță.
Noile reguli permit tinerilor de 17 ani să obțină permisul pentru categoria B, cu obligația de a conduce doar însoțiți de un șofer cu experiență până la împlinirea vârstei de 18 ani. Pentru a combate criza de șoferi profesioniști, tinerii de 18 ani vor putea obține permis pentru camion (categoria C), iar cei de 21 de ani pentru autobuz (categoria D), dacă dețin un certificat de competență profesională.
Standarde mai clare la nivel european vor fi aplicate și în cazul asigurării obligatorii RCA, iar companiile de asigurări vor trebui să specifice mai clar regulile de acoperire pentru circulația în UE. Pentru a găsi tarife avantajoase în vederea înmatriculării, șoferii pot compara ofertele RCA de pe site-urile de specialitate.
O măsură esențială pentru siguranța rutieră este crearea unui sistem de informare transfrontalieră privind suspendarea permiselor.
Astfel, dacă un șofer săvârșește o abatere gravă într-o altă țară membră a UE, precum conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident mortal sau depășirea vitezei cu peste 50 km/h, autoritățile din țara care a emis permisul vor fi notificate. Acest mecanism va împiedica un șofer să continue să conducă în țara de origine după ce dreptul de a conduce i-a fost suspendat în străinătate.
„Până în 2030, noua Directivă europeană privind permisul de conducere va introduce permisul digital, oferind cetățenilor libertatea totală de alegere între aplicație și cardul fizic”, a declarat Jutta Paulus, raportoarea Parlamentului European pentru acest dosar.
Matteo Ricci, responsabil pentru capitolul privind retragerea permisului, a subliniat: „Introducerea unor criterii mai clare pentru suspendarea dreptului de a conduce în cazul abaterilor grave ajută la protejarea nu doar a șoferilor responsabili, ci a întregii comunități.”
Noile prevederi vor intra în vigoare la 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE. Statele membre vor avea la dispoziție 3 ani pentru a transpune directiva în legislația națională și încă un an pentru implementarea efectivă. Reforma face parte din pachetul privind siguranța rutieră, prezentat de Comisia Europeană în martie 2023, care vizează atingerea obiectivului „zero decese” în transportul rutier european până în 2050.
Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]






