AM Press Logo
Muzeul Pietrei

CEASURI CARE SPUN O POVESTE. Charles Lindbergh și Longines. (New York – Paris – Cluj)

 

Charles Lindbergh a fost un aviator american care a obținut faima internațională în 1927, după ce a devenit prima persoană care a zburat singur și non-stop peste Oceanul Atlantic în monoplanul său, Spirit of St. Louis.

1927

Din New York, la 20 mai 1927 ora 7:52 a.m., “Spirit of St. Louis” a decolat de pe aeroportul Roosevelt. Destinația: Aeroportul Le Bourget, lângă Paris. Treizeci și trei de ore și jumătate mai târziu, Lindbergh a aterizat la Le Bourget. A fost un eveniment istoric. În calitate de cronometror oficial al Federației Mondiale a Sporturilor Aeriene, Longines a contribuit la realizarea acestei aventuri, prin monitorizarea zborului lui Lindbergh și adăugarea acestuia pe lista recordurilor  aviatice.

2p3p

La scurt timp, o colaborare strânsă între aviator și marcă, a dus la  conceptul ceasului Longines Hour Angle, un adevărat simbol în istoria brandului elvețian. Proiectat de Charles Lindbergh însuși, acest ceas permite determinarea exactă a longitudinii în timpul zborurilor pe distanțe lungi, situație deficitară și în navigația maritimă, în care erau extrem de frecvente eșuările navelor pe recifele oceanelor. Drept urmare, piloții și navigatorii își puteau găsi locația geografică rapid, eficient și cu o precizie ridicată.

4p

Aceasta ar fi povestea pe scurt!

Dar pentru că viața celebrului Lindbergh bate filmul, nu numai din cauza zborului peste Atlantic, merită să ne oprim asupra ei, ca frescă a unor evenimente cu care s-a intersectat.

Născut Charles Augustus pe 4 februarie 1902, în Detroit, Lindbergh a fost crescut la o fermă din Minnesota. A fost fiul unui avocat și congresmen american.

A studiat ingineria mecanică la Universitatea din Wisconsin înainte de a  o părăsi după trei semestre pentru a-și urma pasiunea pentru zbor. A mers la Lincoln, Nebraska, unde a învățat să zboare și a făcut primul zbor singur în 1923.

Lindbergh a început să participe la exhibiții aviatice în cadrul unor evenimente populare, dovedindu-se un pilot îndrăzneț, dar și cu abilități excentrice de „circar”, fiind cunoscut pentru faptul că înainte de a sări cu parașuta – atunci când se „producea” în acest mod, zăbovea mai întâi câteva zeci de secunde pe aripa avionului spre deliciul publicului! S-a înrolat în armata SUA în 1924 și s-a antrenat ca pilot de rezervă al Serviciului Aerian al Armatei. Mai târziu a lucrat ca pilot de poștă aeriană, zburând între St. Louis și Chicago.

Un proprietar de hoteluri, Raymond Orteig, oferea un premiu de 25.000 de dolari primului pilot care ar  fi făcut călătoria de la New York la Paris fără escală. Lindbergh a vrut să câștige această provocare și a obținut sprijinul unor oameni de afaceri din St. Louis.

După fapta sa îndrăzneață a primit  onoruri prestigioase, inclusiv medalia Distinguished Flying Cross de la președintele Calvin Coolidge și a devenit colonel în rezervă a Corpului Aerian.

În timpul unei călătorii în America Latină în decembrie 1927, Lindbergh a întâlnit-o pe Anne Morrow. Fiică a ambasadorului SUA în Mexic, Anne, în vârstă de 21 de ani, studentă, era în vacanță. Charles, în vârstă de 25 de ani, era găzduit la reședința ambasadorului  Morrow, o poveste de dragoste înflorind.

5p

Charles și Anne s-au căsătorit în mai 1929, în anul următor el învățând-o cum să piloteze un avion, bucurându-se  de intimitatea pe care le-o oferea zborul. Împreună, au trasat rute pentru călătoriile aeriene comerciale din întreaga lume și au devenit cunoscuți sub numele de „The First Couple of the Skies” (Primul cuplu al cerului).

Charles și Anne au avut șase copii împreună, începând cu fiul, Charles Jr. în 1930.

Aceștia nu au fost singurii copii ai lui Charles Lindbergh. A avut trei relații extraconjugale secrete, care au durat până la moartea sa și au produs încă șapte copii între 1958 și 1967. Două dintre cele trei femei erau surori.

Dintre toți copiii lui Lindbergh, cel mai cunoscut a fost primul, Charles Lindbergh Jr., a cărui viață scurtă s-a încheiat cu o tragedie. La numai 20 de luni, băiatul a fost răpit din casa familiei Lindbergh din Hopewell, New Jersey, la 1 martie 1932. Căutările au mobilizat jumătate din țară, de la președintele Herbert Hoover la gangsterul Al Capone, care și-a oferit serviciile din închisoare.

6p

Crima a ajuns pe prima pagină a ziarelor din întreaga lume. Soții Lindbergh au plătit răscumpărarea de 50.000 de dolari, dar cadavrul fiului lor a fost găsit în pădurea din apropiere câteva săptămâni mai târziu.

Cazul a dat naștere la numeroase speculații, în special decenii mai târziu, fiind bănuită o implicare a tatălui în crimă, datorită deficiențelor fizice și mentale pe care începea să le manifeste copilul.

Agatha Christie folosește întâmplarea în romanul „Crima din Orient Express”, acțiunea petrecându-se în jurul asasinării răpitorului și criminalului copilului vestitului colonel pilot „Armstrong”, de către cei 11 pasageri ai trenului, toți apropiați ai familiei pilotului, cărora, crima le-a perturbat pentru totdeauna viața, în frunte cu bunica din partea mamei, pseudonimele și referirea la copilul-fiică, păstrând respectul pentru tragedia familiei Lindbergh.

După episodul cu copilul răpit, familia se mută în Europa, Lindbergh fiind invitat, printre altele, să viziteze facilitățile aviației germane, de către liderul nazist Hermann Göring în 1936, fiind  impresionat de ceea ce a văzut. Doi ani mai târziu, Göring îi înmânează Crucea Ordinului Vulturul German, un premiu care i-a  dus multe critici.

7p

Cât a zăbovit în Europa, familia Lindbergh a vizitat și Clujul. A luat masa împreună cu soția la Restaurantul Bufnița/Bagolyvár, ai căror proprietari, pentru a răsplăti onoarea de a fi cinat acolo, au denumit o sală a localului cu numele acestui mare temerar american. Iar presa din Cluj subliniază:. „Colonel la vârsta de 26 de ani, om bogat, respectat şi iubit – şi totuşi aşa de nefericit. Toată gloria lui s-a preschimbat în tristeţe şi suferinţă”. [„Gazeta de Vest”, Anul VIII, nr.1672, Oradea, 19 ianuarie 1936.

8p9p10p

În scurta lor ședere la Cluj, Charles și Anne Lindbergh au fost oaspeții profesorului Iuliu Hațiganu, care i-a însoțit în oraș și împrejurimi. Și pentru că am amintit de ilustrul profesor Hațieganu, având în vedere preocupările lui Lindbergh vis-a-vis de medicină, se pare că întâlnirea nu a fost întâmplătoare. Îngrijorat de soarta cumnatei, cu probleme serioase cardiace, Charles Lindbergh a fost inovatorul și proiectantul pompei de perfuzie – utilizată pentru a menține organele funcționale în afara corpului. A reușit acest lucru în 1935, în urma colaborării cu omul de știință câștigător al Premiului Nobel, Alexis Carrel. Aparatul a fost un precursor al dispozitivelor medicale, cum ar fi „mașina inimă-plămân”, care a ajutat la dezvoltarea unui mijloc fezabil pentru oprirea inimii în timpul procedurilor chirurgicale.

pApB

Chiar înainte de începerea celui de-al doilea război mondial, familia Lindbergh s-a mutat înapoi în Statele Unite.

Crezând că puterea aeriană germană era imbatabilă, Lindbergh s-a implicat în organizația „America First”, care a susținut ca Statele Unite să rămână neutre în războiul din Europa. Au existat cercuri americane care doreau să-l propulseze la o candidatură prezidențială în competiția din 1940 cu președintele în exercițiu, Franklin Roosevelt.

Filmul „The Plot Against America”, serial HBO al creatorului The Wire, David Simon, adaptat după romanul din 2004 al lui Philip Roth, ne prezintă  „Forties” America – anii 40’ din America, prin ochii unei familii evreiești din clasa muncitoare din New Jersey, speculând ce s-ar fi întâmplat dacă Charles Lindbergh ar fi candidat și l-ar fi învins pe Franklin Delano Roosevelt.

11p

Alegerile din 1940 au avut loc în umbra celui de-al doilea război mondial, când America ieșea din Marea Depresiune și sunt adesea menționate ca fiind cele mai importante alegeri din istorie.

Povestea lui Lindbergh și-a reînnoit relevanța în America sub Trump, un președinte  acuzat că a apelat la susținătorii extremei drepte, folosind rasismul, mesajele naționalismului “America First” și țap ispășitor, imigranții.

După atacul de la Pearl Harbor, Lindbergh a devenit activ în efortul de război, lucrând cu Henry Ford – și el inițial ani-semit și pro-nazist, primind ca și Lindbergh Ordinul Vulturul German,  la construcția bombardierelor și acționând în calitate de consilier și pilot de încercare pentru United Aircraft.

Lindbergh a murit de limfom pe 26 august 1974, la vârsta de 72 de ani. La momentul morții sale, se afla împreună cu soția la casa familiei Lindbergh din Kipahulu, Hawaii.

În ciuda controverselor asupra sa, Lindbergh a ajutat la inaugurarea erei aviației comerciale. În 1977, astronautul Neil Armstrong și alții, au format Fundația Charles A. și Anne Morrow Lindbergh, care sprijină sustenabilitatea în aviație și alte eforturi de mediu.

În 2002, nepotul lui Charles, Erik Lindbergh, a recreat zborul care l-a făcut celebru pe bunicul său.

Și astfel ne întoarcem la Longines. Care nu ar fi ajuns atât de celebru ca brand, dacă nu ar fi existat episodul Lindbergh.

12p13p

Lindbergh Hour Angle (Unghiul Orar), a fost proiectat pentru a funcționa cu sistemul de navigație al lui Weems – inventator al instrumentelor și metodelor de navigație moderne, profesorul lu Lindbergh pentru navigația cerească, și pentru a simplifica calcularea unghiului orar. Unghiul orar este echivalent cu longitudinea – doar că în loc de grade, distanța unghiulară este dată ca diferență de timp între Greenwich și un alt punct de pe glob. Se bazează pe matematică simplă: din moment ce Pământul se rotește o dată în 24 de ore și din moment ce există 360 de grade într-un cerc, fiecare oră reprezintă cincisprezece grade. Pentru a înțelege cât de util este acest lucru pentru navigatori, să presupunem că este amiază în locația în care ne aflăm. Tot ce trebuie să facem este să găsim unghiul orar Greenwich pentru un corp ceresc și avem longitudinea noastră, adică poziția. Cu asta se „ocupă” ceasul!

14p15p

Rândurile de mai sus nu se referă doar la o abilitate care interesează pasionații de fotolii și istorici: era o chestiune de viață și de moarte pe cer, care ne face să vorbim și azi cu interes, despre evenimente, întâmplări, oameni, fapte….., o Memorie a Timpului, scursă și trăită de-a lungul a diverse generații, care ne-a dus/adus pe noi, „acolo – aici” unde suntem !!

Și dacă a afla locația, datorită unei rețele globale de internet și satelit a devenit un lucru banal, trebuie să avem în vedere că navigarea nu era chiar o plimbare în parc înainte de GPS – GPS, care să nu uităm, se mai întâmplă să „pâlpâie”, „să moară”, și să ne lase cu ochii în soare !!!!

16p17p

Titlul :„Știința, istoria și romantismul din spatele ceasului Longines Lindbergh Hour Angle”, mi se pare chintesența acestei povești, care poate fi accesată pe :

https://www.hodinkee.com/articles/the-history-and-science-behind-the-lindbergh-longines-hour-angle-watch

unde cei interesați de amănuntele tehnice ale ceasului Longines HourAngle găsesc toate detaliile necesare.

Sursa:  A.V.H. Album The12Art

             Hodinkee:   Știința, istoria și romantismul din spatele ceasului Longines Lindbergh Hour Angle”    Jack Forster  / 02 SEPTEMBRIE 201

(va urma)

 

Powered by VA Labs
© 1991- 2024 Agenția de Presă A.M. Press. Toate drepturile rezervate!