Interviu cu Adrian Teslovan, director de Marketing al Romaqua Group: ”Întreaga mea copilărie este legată de Borsec. Provin dintr-o familie mixtă, tatăl meu fiind român, iar mama de etnie maghiară din Borsec”

 

 

adi borsec unu – Sunteți, domnule Adrian Teslovan, unul dintre oamenii de bază din structura de conducere a Romaqua. Aveți un atu care se cheamă apartenența, prin naștere, la ținuturile  din care iese la lumină ”borvizul de Borsec”. Care-i primul lucru pe care mi l-ați povesti despre Borsec?

– Nu pot spune că sunt om de bază cu anumite atuuri. Sunt un simplu om cu o functie de manager într-o companie românească. Sunt născut în Miercurea Ciuc dar pot spune ca sunt legat de Borsec prin faptul ca mi-am petrecut majoritatea vacanțelor în această stațiune balneoclimaterică, întreaga mea copilărie este legată de Borsec.  Provin dintr-o familie mixtă, tatăl meu fiind român iar mama de etnie maghiară din Borsec.

Distribuie prietenilor

Borsec are un farmec aparte, farmec pe care nu i-l descoperi doar vizitând odată localitatea, îl descoperi interacționând cu localnicii, cutreierând dealurile si munții din împrejurimi, vizitând izvoarele de apă minerală, grotele, mofetele – toate acestea au povestea, istoria lor – odată descoperite începi sa fii atras de această zonă.

– Ce fel de oameni trăiesc aici? Sunt buni, răi, sau buni și răi ca pretutindeni pe pământ?

-Sunt exact cum sunt toti oamenii din această zonă, gospodari, organizați, cu un simț civic dezvoltat, traiul la munte creează un anumit tip de caracter, un caracter puternic.

– Trăiesc mai mult oamenii la Borsec? Adică apa minerală le lungește viața ca vietăților pădurii? Au un avantaj cosmic, transmis în ființa lor?

– Probabil că da, au toate atuurile: aer extrem de curat, apă minerală naturală din belșug, liniște… faptul că nu există poluare de niciun fel pe o rază de minimum 100 de km. Pot spune ca locuitorii acestei statiuni traiesc bine, bineințeles cu avantajele si dezavantajele unei comunități mici. Nu stiu ce să spun legat de longevitate, dar pot să demontez mitul cu “pietrele la rinichi de la apa minerală care este total fals”, eu nu cunosc nicio persoana din Borsec care sa fi avut această problemă. Localnicii nu știu dacă au băut în întreaga lor viață în total 1 litru de apă plată, când se gândesc la apa de băut pentru ei nu există noțiunea de apă plată, ci întotdeauna apa minerală natural carbogazoasă. In plus, se știe că principalii factori care favorizează apariția pietrelor la rinichi sunt: deshidratarea, consumul mare de proteină animală, sare si zahăr și consumul scăzut de calciu din alimente și apă.

-Aveți o cunoștință care s-a făcut bine venind la Borsec și, constatând asta, a rămas aici?

-Nu cunosc în mod special pe cineva, dar știu oameni care s-au retras la pensie sau la bătrânețe în Borsec – fiind locul ideal pentru batrâneți frumoase si linistite. Sunt numeroase familii sau persoane care s-au retras din orașe ca Bucuresti, Cluj, Budapesta, Targu-Mureș și își continuă viața în această comunitate. Unii atrași de farmecul zonei, alții startând un business în turism.

– Știți o familie de români, de sași, de secui, de unguri, de poloni, de ce or fi ei, cetățeni ai acestei țări și ai Borsecului, a cărei viață e legată prin generații și generații de apele minerale? Povestiți-ne viața lor!

-Viata majoritatii familiilor din Borsec este legată într-un fel sau altul de apele minerale naturale și de fabrica de aici. Sunt numeroase familii în care strabunic, bunic, tată și fiu au lucrat si lucrează în acest domeniu, și sunt foarte mandri de apartenența lor la comunitatea din fabrica Borsec, Regina apelor minerale. Anton Zimmethausen, consilier municipal la Viena, cel care a pus bazele fabricii de apa minerală naturală și care îşi muta reşedinţa la Borsec în anul 1803 şi începea o amplă campanie de construire de drumuri, clădiri şi a unei fabrici de sticlă, a adus o dată cu el, din Austria, Boemia, Bavaria şi Polonia si o mulţime de experţi în fabricarea sticlei. Numele acestora s-au păstrat până astăzi prin urmaşii lor: Schiller, Vild, Talmayer, Birman, Kamenitzki sau Eigel.

– Moldova, alături de Ungaria și Austria, au fost primele mari abonate ale apelor de la Borsec, din vremea în care apele plecau cu căruța. Azi, înțeleg de la colegul dumneavoastră Radu, sunt aproximativ 60 de familii de moldoveni, cei mai mulți de peste Prut, care și-au cumpărat terenuri și și-au construit case aici. De ce? E frumos locul, e bună apa, e o afacere de viitor?

– Da, apa minerală de la Borsec era transportată cu căruţele şi în secolul al XVI-lea, în butoaie de stejar, la curtea domnească de la Alba Iulia, pentru a fi utilizate ca şi tratament de către Sigismund Bathory, dar si de alti suverani si capetenii politice din Apus. In secolul al XVIII-lea Borsecul era deja renumit ca staţiune climaterică datorită proprietăţilor curative ale apelor sale minerale. Una dintre piețele noastre principale de export o reprezintă Republica Moldova. Iată și motivul pentru care familiile de peste Prut sunt obișnuite și apreciază apa minerală naturală Borsec. Mai mult, cred că simt potențialul zonei si invetesc aici, statiunea Borsec este si relativ aproape de ei. Turismul este o afacere de viitor mai ales pentru oamenii din zonă, probabil că în 10 ani o să se vadă adevaratul rezultat al investițiilor făcute în ultima perioadă si a celor care urmează să se mai facă. E destul de greu de anticipat ce va urma, dar cred că drumul pe care îl urmează comunitatea din Borsec acum este cel corect, ceva ce trebuia început cu mult timp în urmă, dar niciodată nu este prea târziu. Eu personal am încredere în oamenii care se ocupă de viitorul acestei localități direct sau indirect si îi admir pentru ambiția de care dau dovadă. Este incontestabil faptul că s-au facut numeroase proiecte, investiții în zona turismului, majoritatea cu mult bun gust, care se integrează perfect în ambientul zonei, dar si unele, puține la număr, care nu prea au legatură cu arhitectura specifică, dar acestea probabil se vor elimina singure în urmatorii ani.

-A schimbat Romaqua Group ”chimia” locului, în sens de psihologie umană, de percepție asupra viitorului? Ce aduceți nou aici? Aduceți încredere, dumneavoastră, marea companie Romaqua Group, care a investit – riscând nițel – multe zeci de milioane euro în Borsec?

– Ce pot spune clar este faptul ca Romaqua Group a dus o politică socială în tot acest timp, orientată către nevoile comunității locale. Sunt sigur ca orice altă companie multinațională care ar fi manageriat acest business, nu ar fi ocupat forța de muncă disponibilă la acest nivel. Compania, bineînteles împreună cu autoritațile locale, se implică activ în viața comunitații pornind de la copiii ce frecventează instituțiile de învățământ, până la comunitățile religioase indiferent de orientarea acestora.

-Sunteți și un fel de director de promovare, de reclamă (aveți o funcție mult mai complexă). Dacă v-ați sfătui un prieten drag, o iubită să zicem, soția firește,  o persoană apropiată, să bea apă de Borsec, cu ce argumente ați convinge-o?

– Mai simplu, sunt doar director de marketing. Ca să vă răspund la întrebare, depinde foarte mult de tipologia sau personalitatea celui pe care aș vrea să îl conving, dar ca strategie de comunicare avem câteva atribute care ne diferențiază radical de concurență: clar este cea mai medaliată apă din România, a obținut titlul de “Regina Apelor Minerale” din partea Imparatului Franz Josef, are o tradiție de peste 200 de ani, mai exact 210 ani ce se împlinesc în acest an. Borsec este apa minerală naturală în două variante atât natural carbogazoasă cât și plată, perfectă pentru persoanele care au o viață activă, dar și celor care îsi doresc un aport natural de calciu, magneziu si alte oligoelemente importante pentru buna functionare a organismului uman. (consemnat de Lucian Avramescu, pentru volumul ”Cartea cărților Borsecului”)