
Șerban Cionoff: UTILIZATOR SAU FRAIERIT AL (DE)SERVICIILOR BLUE AIR?
Întrebând eu pe unii mai ştiutori ai mersului economiei de piaţă care ar fi motivele pentru care sintagmei „beneficiar al serviciilor companiei X” i-a luat locul sintagma „utilizator al serviciilor companiei X” până la urmă s-a găsit cineva care mi-a explicat că vorba asta”beneficiar” aduce aminte de sloganul comunist:”proprietar-producător- beneficiar”. Drept pentru care, dacă tot am luat-o pe cărăruile economiei de piaţă, unde tot este marfă, adică un simplu obiect (de schimb sau de vânzare/cumpărare), atunci musai tu, cetăţeanul,adică plătitorul serviciilor companiei X trebuie să îţi bagi bine în tărtăcuţă că nu beneficiezi, ci doar utilizezi de aceste servicii. Pe care, onor compania X binevoieşte să ţi le ofere, aşa cum vrea muşchii ei. Iar, în cazul în care nu vrei să înghiţi ce cadabuliseşte să îţi deie onor compania X, n-ai decât să te duci la concurenţă. Vorba aia:”mâna invizibilă a pieţei”…
Adevăr drastic de care m-am convins pe propria-mi piele şi, mai ales, pe socoteala bugetului nostru de familie. Aşadar, pe 16 martie a. c., soţia mea a făcut o rezervare pentru o călătorie Bucureşti –Bruxelles, dus-întors, (în perioada 8-17 mai) la compania Blue Air. Companie al căror beneficiar de servicii am fost în mai multe ocazii. Am scris înadins ”beneficiar” pentru a întări dezamăgirea amară de care am avut parte de data asta!
Numai că, de la data achiziţionării biletelor şi până la data voiajului, s-a întâmplat că soţia mea a trebuit să fie internată şi operată de urgenţă la Spitalul Sfânta Maria, unde, cu ajutorul Bunului Dumnezeu, eminentul chirurg dr. Adrian Mocanu şi minunatele sale ajutoare, au reuşit să îi redea dreptul la viaţă. În aceste împrejurări, deşi am sperat că va putea efectua călătoria, sfatul medicilor a fost ca soţia mea să renunţe. Drept pentru care, am mers la Agenţia Blue Air din bulevardul Magheru unde i-am explicat situaţia doamnei de la ghişeu, solicitând, în scris, reprogramarea călătoriei pe aceeaşi rută pentru o perioadă ulterioară datei de 17 iulie 2015. Pentru a nu exista nici-un dubiu asupra motivelor acestei solicitări, am anexat (în copie) Adeverinţa medicală cu specificarea diagnosticului. Deosebit de amabilă, la acea dată, doamna de la ghişeul agenţiei m-a asigurat că va transmite cererea mea (evident, soţia nu putea să facă acest demers) dimpreună cu adeverinţa,urmând să fiu contactat la numerele de telefon pe care le-am menţionat în cerere de către un reprezentant al companiei Blue Air.
Dar cum timpul trecea fără să primesc vre-un semn din partea respectivei companii mi-am luat inima în dinţi şi am mai făcut un drum la aceeaşi agenţie. Agenţie unde, aceeaşi doamnă mi-a spus că, în ceea ce o priveşte, şi-a făcut datoria, adică a transmis cererea mai departe şi că voi fi contactat. Ceea ce nici până azi nu s-a întâmplat…
Ba, să nu mint, ceva, totuşi, s-a petrecut, adică atitudinea doamnei de la ghişeu a devenit tot mai lipsită de amabilitate ajungând, la ultima mea vizită pe acolo, de-a dreptul agasată de insistenţe.
Şi uite aşa, am reuşit, pe propria noastră piele, ca Agenţia Blue Air să ne înveţe care este deosebirea dintre „beneficiar” şi „utilizator”. De (de-) servicii, evident! Utilizator, adică fraierit. Cel puţin, până la proba contrarie…