Sub titlul ”satisfacția clienților trece prin stomac”, dr Mihaela Bilic face o demonstrație năucitoare, avertizăndu-i pe cei de la cinci stele că-și pierd clienții cu un mic dejun încropit. Nu vă scumpiți la tărâțe avertizează ea, spunînd că
o masă bună bate un peisaj acătării. Dar iată materialul nutrioționistei:
Când vine vorba de călătorii, vacanțe și turism în general după ce criterii facem selecția, ce argumente ne determină să alegem o destinație în detrimentul alteia? Ei bine, mâncarea este elementul hotărâtor, în detrimentul obiectivelor culturale și al frumuseților naturale Indiferent că e vorba de o marile orașe sau de un colț pierdut de plajă, experiența turistică va fi condiționată în mod direct de experiența culinară. Călătoria noastră va fi reușită doar dacă am mâncat bine sau, mai bine spus, dacă mâncarea este bună, totul va fi la superlativ
Așa cum dragostea trece prin stomac și satisfacția turiștilor ține de calitatea meniului- amintirile, povestirile și fotografiile din telefon vor reține preparatele culinare mai mult decât designul/decorul unei locații. Țările cu reputație consacrată în domeniul turismului își bazează renumele în primul rând pe gastronomie, știu să-și hrănească și să-și satisfacă clienții astfel încât aceștia să revină cu drag și altădată.
Dincolo de numărul de stele al unui hotel, calitatea unui mic dejun face diferența în ochii turiștilor mai mult decât confortul camerei. Și atunci degeaba afișezi standardul de 5 stele, dacă mâncarea este de numai 3 stele E adevărat, criteriile de clasificare din industria hotelieră nu impun standarde alimentare, însă orice manager de hotel ar trebui să știe importanța pe care o are mâncarea. Evaluările, referințele și experiența globală a unui client este indubitabil influențată de elementul culinar: ingrediente de calitate, produse de sezon și, foarte important, preparate locale sunt amănuntele care fac diferența!
Chiar dacă standardele administrative nu te obligă, nu poți să ai iaurt vrac și pâine feliată la pungă la un mic dejun de 5 stele. Nu poți să ai pretenții de lux, când nu ești în stare dispus să-i oferi clientului alimente de calitate. Nu poți pretinde satisfacție și mulțumire, când știi că bugetul alocat mesei se potrivește mai degrabă unei cantine, decât unui restaurant cu pretenții. Ne înșelăm când presupunem că turistul român nu face diferența, după principiul “merge și așa”! Pentru că în realitate nu merge, oamenii nu pot fi păcăliți decât o singură dată. Și dacă sezonul următor nu se mai întorc, e pentru că o masă de calitate e mai importantă decât credem.
Degeaba încercăm să epatam cu decoruri somptuoase și atitudine pretențioasă, dacă ne zgârcim și suntem meschini cu amănunte aparent nesemnificative, cum este o cafea de calitate. Se spune că perfecțiunea stă în detalii, iar gustul unei felii de pâine poate fi detaliul care să determine satisfacția/experiența unui turist. Mulțumirea/fericirea clienților chiar poate fi “cumpărată” cu o farfurie de mâncare bună, așa că nu fiți “scumpi la tărâțe și ieftini la făină”, vorba proverbului