Câte ouă poți mânca dacă ai colesterolul mare

oua pe zi 1

Ouăle sunt un aliment popular și foarte hrănitor, bogat în vitamine, minerale, antioxidanți, proteine și grăsimi.

Timp de ani de zile, oficialii din domeniul sănătății și asociațiile medicale și de nutriție avertizau în legătură cu faptul că ouăle pot crește colesterolul și că ar trebui evitate. Ouăle au, fără îndoială, un conținut mai mare de colesterol decât multe alte alimente. Cu toate acestea, sunt, de asemenea, pline de compuși bioactivi benefici și alți nutrienți care luptă împotriva bolilor.

Cercetări recente sugerează că legătura dintre consumul de ouă și riscul crescut de boli de inimă poate să nu fie atât de puternică pe cât se credea cândva – deși există încă multe dezbateri pe această temă.

Studii observaționale și meta-analize recente au descoperit că ouăle nu cresc riscul de boli de inimă sau ai factorilor de risc, cum ar fi inflamația, rigidizarea arterelor și nivelurile ridicate de colesterol.
Câteva studii randomizate controlate (RCT) – standardul de aur al cercetării științifice – notează constatări similare, deși de obicei în grupuri de studiu mai mici de 20-50 de adulți sănătoși.

De exemplu, un mic RCT a constatat că, în comparație cu un mic dejun bogat în carbohidrați fără ouă, consumul a 2 ouă sau 1/2 cană (118 ml) de ouă lichide la micul dejun nu a avut efecte semnificative asupra nivelului de colesterol din sânge.
În cazul persoanele cu diabet s-a descoperit că 6-12 ouă conumate pe săptămână nu au afectat negativ nivelul colesterolului total din sânge sau factorii de risc pentru bolile de inimă. Mai degrabă, au crescut colesterolul cu lipoproteine de înaltă densitate (HDL).

Mai mult pe doctorulzilei.ro

Parteneri