Cum să mănânci din toate bunătățile de Crăciun fără să te îngrași! Șase trucuri recomandate de nutriționist

Masa de Crăciun românească se caracterizează prin gust, tradiții, obiceiuri, excese, bucurii și mai apoi regrete sau vinovății, spune cunoscutul nutriționist dr. Florin Bălănică. Considerăm sărbătorile ca o perioadă scoasă din context și nu mai suntem atenți la nimic. Mare greșeală, explică nutriționistul, care a acceptat să compună, pentru Doctorului zilei, și câteva meniuri.

MESAJUL NUTRIȚIONISTULUI:
Mâncarea trebuie să fie o plăcere, iar mâncarea sănătoasă poate să aibă gust bun și culoare. Este posibil să nu aibă chiar gustul cu care ne am obişnuit, dar acesta se educă. Nu trebuie să fim robii mâncării, dar nici să plătim preţul necunoaşterii şi al obişnuinţelor nesănătoase, la casieria spitalelor. Niciun pacient de-al meu nu se îngraşă de sărbători şi consumă din toate produsele tradiţionale. În #MetodaDrBălănică sunt peste 100 de reţete sănătoase de mâncăruri, supe, deserturi şi salate. Dragii mei, nu va sabotaţi singuri, doar pentru că alţii o fac, şi vom avea cât mai multe sărbători împreună! Sărbători Sănătoase şi Poftă bună! Dr. Florin Ioan Bălănică.

PONTUL 1: Mindset – Nu mă îngraș de Sărbători!
– Dr. Florin Ioan Bălănică: Propuneți-vă ca obiectiv să nu vă îngrășați de Sărbători și setați acest „Mindset”. Așa cum intrăm, așa și ieșim din Sărbători!
– Doctorul zilei: Dar cum facem, practic, acest lucru?
– Mai întâi ne cântărim, evaluăm proporţiile corpului, adică muşchii, apă, oasele şi grăsimea corporală. Folosiţi un cântar simplu, sau un analizor corporal disponibil în majoritatea Centrelor medicale sau sportive din orice oraş. Notaţi în jurnalul vostru alimentar, dacă aveţi unul, valoarea sau valorile parametrilor măsuraţi. Dacă nu aveţi unul, va sugerez să va faceţi, sau să notaţi în telefon parametri măsuraţi. Jurnalul vă ajută să realizaţi cât de multe porcării sau bazaconii consumaţi într-o zi/săptămână.

Distribuie prietenilor

PONTUL 2: Nu mănânc toate produsele tradiționale la aceeași masă
– Dr. Florin Ioan Bălănică: De Sărbători putem să mâncăm din toate, dar nu în „bunul” principiu românesc de a consumă din toate, în exces, la aceeaşi masă, sau, mai rău, de a pune masă la prânz şi a ne mai scula a două zi. Nu, mâncăm tot 5 mese/zi, 3 principale şi 2 gustări şi lăsăm timp între feluri.
– Doctorul zilei: Alcătuiți un meniu, vă rog, care să le cuprindă pe toate.
– De exemplu: mic-dejun: salată boef cu 1-2 felii pâine integrală prăjită şi salată de verzituri
Gustare: 2 mere verzi
Prânz: friptură de porc sau cârnaţi sau sarmale, cu murături în saramură ori salată de verzituri
Gustare: un iaurt sub 2%
Cină: muşchi de porc cu spanac

PONTUL 3: Nu exagerez cu mâncarea timp de 3-4 zile
– Dr. Florin Ioan Bălănică: Putem consuma în ziua de Crăciun conform exemplului de la Tips 2, dar în zilele urmă- toare este bine să revenim la o alimentaţie normală, că şi în restul anului, chiar dacă folosim mai mult carnea de porc. Consumând câteva zile consecutiv cantităţi mari de alimente, incorect combinate şi la ore nepotrivite, dăm de furcă ficatului şi stomacului şi vom lua în greutate. Nu mai spun de pancreas, dacă stropim totul cu alcool.
Meniu pentru ziua de după Căciun:
MD: piftie cu murături verzi și 1-2 felii pâine
G1: iaurt degresat
P: ciorbă de porc cu legume
G2: 2 mere verzi
C: salată de verzituri cu dresing de lămâie și iaurt

PONTUL 4: Faceți mișcare zilnic
– Dr. Florin Ioan Bălănică: Este bine să ajutăm digestia cu puţină mişcare, la 15 minute după mesele copioase. Nu trebuie să mergem la sală, dacă nu se poate acest lucru, dar putem ieşi în parc la o plimbare, la alergat sau putem folosi aparatele de sport din parcuri. Dacă nu putem să ieşim din casă, putem să facem exerciţii simple de încălzire într-o cameră bine aerisită. Mişcarea făcută constant şi adaptat fiecăruia, ne permite şi câteva “excese” culinare, sau “pofte”.

Continuarea pe doctorulzilei.ro