IKEA experimentează cu noul design al mobilierului
Când spui IKEA, te gândeşti la mobilier de calitate, la nume suedeze care se scriu şi sună ciudat, la preţuri accesibile, la produse utile şi fără prea multe zorzoane. În două cuvinte, simplitate practică. Cei de la IKEA obişnuiesc să spună că nu creează mobilier pentru clienţi, ci pentru oameni. Poate că tocmai de aceea au un succes atât de mare: 422 de magazine în 50 de ţări şi vânzări totale de peste 38 de miliarde de euro anul trecut.
Şi asta dacă ne gândim că IKEA a apărut în 1943, ca o mică firmă care se ocupa de vânzări de stilouri, portofele şi rame de fotografii comandate prin intermediul unor cataloage trimise prin poştă. În centrul afacerii stă o idee foarte simplă: pasiunea pentru locuinţă. Şi nu este vorba de locuinţe somptuoase, ci de apartamente de dimeniuni medii sau mici, iar pentru ca un număr cât mai mare de oameni să aibă acces la produsele IKEA, specialiştii companiei încearcă în permanenţă să caute noi surse de materie primă şi să optimizeze procesul de producţie, pentru a veni cu preţuri cât mai mici. De aici şi ideea de a vinde produsele neasamblate. În primul rând se economiseşte spaţiul de depozitare din magazine şi în al doilea rând se reduce total costul asamblării produsului.
IKEA merge acum mai departe şi trece la un alt nivel în domeniul designului. Deoarece oraşele sunt din ce în ce mai aglomerate, iar spaţiul de locuit se restrânge din ce in ce mai mult, IKEA se concentrează acum pe optimizarea acestuia: mobilier cât mai ergonomic astfel încât metrii pătraţi pe care îi ai la dispoziţie să fie utilizaţi cât mai eficient, fără să faci niciun compromis în privinţa funcţionalităţii. Evident, pentru a face asta, e nevoie şi de programe specializate de proiectare computerizate, cum ar fi AutoCad 2020. E aplicaţia perfectă cu care poţi vizualiza în timp real formele şi dimensiunile mobilierului, adaptate la dimensiunile spaţiului de locuit.
IKEA lansează conceptul ROGNAN, în colaborare cu un start-up American, Ori, specializat în mobilier modular robotic. ROGNAN este o piesă de mobilier transformabil, compus dintr-un pat dublu, birou, şifonier, canapea şi spaţiu de depozitare. În funcţie de nevoile locatarului, cu ajutorul unui panou de comandă, unităţile de mobilier se deplasează singure, iar patul, şifonierul sau biroul se deschid. Odată activitatea încheiată, e suficientă o apăsare de buton pentru ca întregul mobilier să revină la poziţia iniţială. ROGNAN, care are dimensiunile de 3 pe 3 metri şi jumătate, transformă spaţiile mici în spaţii inteligente, axate pe utilitate şi pe minimalism. Calculele făcute de IKEA arată că ROGNAN adaugă până la 8 metri pătraţi de suprafaţă utilă unei locuinţe, datorită utilizării inteligente a spaţiului.
Proiectul ROGNAN va fi lansat anul viitor în Japonia şi Hong Kong, pieţe suprapopulate, unde locuinţele au o suprafaţă mai redusă faţă de cele din ţările europene. În Hong Kong, de exemplu, densitatea este de peste 6500 de locuitori pe kilometru pătrat, iar suprafaţa medie pe care o are la dispoziţie un locuitor al metropolei este de mai puţin de 5 metri pătraţi. Situaţia e similară în Tokyo, unde multe apartamente au în jur de 60 de metri pătraţi, sau chiar mai puţin, la o densitate a populaţiei ce depăşeşte 6000 pe kilometru pătrat.