Despre performanţă şi frumuseţe cu Martha Maria Mocanu, directorul Companiei BES România: ”Un om care are încredere în sine este un om liber, iar un om liber este un om frumos”
– Sunteți, stimată doamnă Martha Maria Mocanu un om despre care se vorbește și care și-a construit o aură ca manager, ca iubitor de artă și cultură. Știm și știu mulți că sunteți ploieșteancă, inginer chimist ca profesie. Cum, pe ce drumuri dificile în lumea de azi, ați atins performanța?
– Sunt un om în primul rând şi asta este o mare calitate în actualele vremuri.
În urmă cu 23 de ani, am pornit pe acest drum al performanţei în domeniul unei afaceri private, după ce cunoscusem performanţa în domeniul sportului, la atletism, dar şi performanţa ca inginer chimist în cadrul unei întreprinderi de profil din Ploieşti.
Dar cum bine cunoaşteţi, de cele mai multe ori, performanţa nu face casă bună cu oportunismul aşa că la un moment dat am ales să mă detaşez de pluton – folosesc un termen din sport – şi să câştig.
Nu a fost deloc uşor, era anul 1996, perioada veşnicei tranziţii, când lumea era încă reticentă la provocări, la schimbări, într-un cuvânt îţi trebuia un anume curaj pentru a face paşi pe un drum propriu.
Din fericire însă, prieteni de nădejde pe tot acest drum mi-au fost şi îmi sunt pe de-o parte educaţia primită din partea părinţilor mei dar şi educaţia în care m-a format sportul de performanţă.
– Conduceți Compania BES – Beauty & Science România, știută în lume ca un prestigios realizator și distribuitor al unor produse destinate femeilor. Frumusețea este o virtute și un păcat feminin fără de care nu putem, ca să spun așa, supraviețui.
– Compania BES România este unicul importator şi distribuitor în România a produselor cosmetice pentru îngrijirea părului marca BES. Acest brand este unul internaţional, prezent în peste 100 de ţări de pe toate continentele, iar spre mândria noastră, România se află în top 5 în ceea ce priveşte volumul tranzacţiilor comerciale.
Produsele pe care le comercializăm sunt fabricate în Italia, la Milano, de colaboratorii şi partenerii noştri care au pus întotdeauna accentul pe calitate şi mereu au ţinut să fie cu un pas înainte pe piaţa de profil.
Compania pe care o conduc este o firmă respectată atât pe plan local dar şi naţional, iar acest lucru nu poate decât să mă facă mândră în faţa mea, în faţa omului care acum peste 20 de ani şi-a promis că va reuşi.
– Sloganul firmei dumneavoastră este ”Și ești frumoasă”. Cum ni-l traduceți, cum îl detaliați?
– România este ţara mea, o iubesc şi o port în suflet pe orice meridian sunt.
Româncele sunt femei curajoase, iar frumuseţea feminină înspre care te duce sloganul “Şi eşti frumoasă” înseamnă de fapt acea prietenie adevarată care se clădeşte în ani, care trece prin tot felul de încercări şi din care se câştigă în primul rând încredere.
Un om care are încredere în sine este un om liber, iar un om liber este un om frumos.
Este acea frumuseţe aparte care izvorăşte tocmai din acest minunat sentiment numit libertate.
Peste toate acestea, BES România cu prietenie oferă şi primeşte încredere.
“Şi eşti frumoasă” înseamnă să ai încredere în tine în primul rând, iar compania BES îţi este alături.
– Se spune că femeile când sunt puternice sunt cu adevărat o forță. Iată, dumneavoastră conduceți, cu mână de fier, poate, nu am detalii, cu strategii manageriale mai subtile, probabil, un nume de companie cu rezonanță în lume. De curând ați mai recoltat un premiu mare, în Italia. Cum faceți de vă ies?
– Cunoaşteţi cu siguranţă acea expresie conform căreia “în spatele unui bărbat puternic se află o femeie şi mai puternică”. Vă rog să înlocuim cuvântul bărbat cu compania BES România, deci în spatele unei companii puternice nu ar putea să nu existe o femeie puternică. Dar această putere nu este forţa fizică. Dezvoltarea companiei a însemnat şi o continuare a dezvoltării mele ca om, un fel de parteneriat între a conduce şi a construi un brand.
Am dat şi am primit, cum este şi normal, însă niciodată cuvântul compromis nu şi-a găsit loc în ecuaţia afacerii mele.
A fost şi este multă muncă, responsabilitate de asemenea, atenţie împărţită pe de-o parte către piaţa de desfacere, către oamenii care o formează dar şi către oamenii care formează echipa pe care mă bazez pentru bunul mers al lucrurilor.
Sunt un om care investeşte în primul rând încredere, îmi place să spun că sunt un om care inspiră libertate în sensul că dacă vrei, poţi să reuşeşti tot ce ţi-ai propus, aleg să fiu puterea exemplului şi de aici toate încep să se cearnă.
Aceasta este puterea mea: încredere, libertate, puterea exemplului.
– Vă bateți, concurențial, cu firme mari. E un domeniu disputat. Cum reușiți să vă mențineți mereu în top?
– Da, pe piaţa de produse cosmetice din România este o concurenţă ca în oricare alt domeniu. Noi am privit şi privim concurenţa ca pe un factor stimulativ, motiv pentru care am ales să o respectăm, să o aşezăm acolo unde merită în mod real şi să ne vedem de treaba noastră.
Am ales să ne orientăm către un grup de public consumator din zona de mijloc, care este de fapt cel mai numeros, iar vremurile care au trecut peste compania BES România ne-au confirmat din partea clienţilor loialitate şi fidelitate mai ales în perioadele economice mai grele pentru toţi.
Apreciem normalitatea, respectul şi eleganţa faţă de un concurent, pentru că suntem într-o piaţă liberă nu într-un război pe mai multe fronturi, iar această chibzuinţă alături de multe altele ne-au aşezat acolo unde suntem.
– Cititoarele AMPress, nu puține, sunt interesate cu certitudine de produsele BES. Povestiți-ne despre ele. Nu ne deranjează să ne dați detalii, să ne spuneți de ce apelăm la aceste produse, fiindcă nu prețul, ceva mai cumsecade, ni le apropie.
– Cum spuneam, colaboratorii şi partenerii noştri de la Milano sunt cu un pas înainte.
Deci, şi noi!
Gama de produse pe care compania BES România o oferă pieţei de profil este foarte variată, începând cu vopseaua pentru păr, tratamente capilare, şampoane, balsamuri, produse de styling, destinate pe de-o parte sectorului profesional dar şi publicului larg.
Faptul că produsele sunt cerute de publicul consumator într-un ritm normal şi constant reprezintă cel mai bun barometru pentru testarea pieţei.
– Ați înființat un fel de școală de meserii, dacă am înțeles bine, BES`t Beauty Center. Ce e de fapt, ce zonă de interes acoperă?
– Şcoala de meserii funcţionează din 2011 sub numele de BES’T ACADEMY, un pic cam preţios, dar titulatura este preluată de la firma mamă din Milano, care încearcă să formeze specialişti în domeniul ,,beauty” respectiv hair-stylesti, make-up artişti, nail-stylesti, s.a.m.d.
– Un alt reper care face ca numele Martha Maria Mocanu să fie adesea rostit este Rotary Internațional. E un organism nonguvernamental. Mai mult de atât, ne puteți spune dumneavoastră.
– Adevărat! Când spui Martha Maria Mocanu, multe persoane se duc cu gândul la Rotary. Ce este Rotary? O organizaţie non guvernamentală înfiinţată în 1904, în CHICAGO de către avocatul PAUL HARRIS şi pe care acum o găsim prezentă în aproape 200 de ţări şi regiuni geografice ale lumii.
O organizaţie care prin preşedintele ei are reprezentativitate la ONU şi care în cei 115 ani a încercat să probeze ca sloganul sub care funcţionează ,,Şi să serveşti mai presus de tine însuţi”, este o stare de fapt a celor care au ales să activeze în ea.
O organizaţie care prin proiectele pe care le desfăşoară încearcă să ajute pe cei care au nevoie de ajutor, fie că este vorba de alfabetizare, de sănătatea mamei şi a copilului, de prevenţia sau vindecarea bolilor, de apă curată şi canalizare, de prevenţia sau rezolvarea conflictelor sau de dezvoltare comunitară.
În România a apărut în anul 1929, fiind desfiinţată în timpul dictaturii Regelui Carol şi reînfiinţată imediat după revoluţia din 1989.
– Vă este asociat numele cu cel de guvernator și de ambasador al promovării României în diverse părți de lume. Sunt unii plătiți să ne promoveze, iar promovarea le iese pe dos. Ce și cum face Martha Maria Mocanu această muncă generoasă și, aș zice, nobilă și patriotică?
– În ceea ce mă priveşte ca rotarian, mă mândresc cu faptul că am reuşit să îmi conving colegii în marea lor majoritate bărbaţi (80%) că-i pot reprezenta pentru un an (2008-2009) ca şi Guvernator al DISTRICTULUI ROMÂNIA-REPUBLICA MOLDOVA. În prezent sunt unul din cei patru coordonatori Rotary pentru o parte din Europa de Est răspunzând de 30 de ţări.
Întotdeauna am afirmat că îmi iubesc ţara, că iubesc România şi am încercat să probez prin fapte. Am avut privilegiul să pot face acest lucru în patru Convenţii Internaţionale Rotary, respectiv Thailanda, Portugalia, Australia, Brazilia, unde am putut avea ,,proiecte” în care am pus cât am putut de bine în valoare frumoasa noastră ţară.
Îmi permit să detaliez pentru fiecare Convenţie în parte urmând să luaţi ce credeţi că poate fi interesant pentru publicul ţintă AM Press.
– Suntem ochi și urechi!
a) THAILANDA-56 000 de rotarieni din întreaga lume au putut vedea trei spectacole în trei zile consecutive ale unui ansamblu folcloric din Sighetul Marmaţiei (6 instrumentişti + 12 dansatori). În faţa scenei se strângeau de fiecare dată zeci şi zeci de rotarieni care se prindeau în dans cu frumoasele maramureşence. După fiecare spectacol se aruncau în sală clopuri pe care le-am văzut purtate cu drag de cei care le-au primit în toate zilele Convenţiei. Am avut un sentiment de bine, de mândrie văzând indieni, japonezi, africani mergând ,,ţanţoşi” cu clopul cu tricolor pe cap prin sălile în care se desfăşura Convenţia.
b) LISABONA-30 000 de rotarieni
Stand: un interior de casă românească, cu o mică curte (grădină) în care lucrau patru meşteri populari, un olar din Horezu, un sculptor în lemn din Câmpulung Muscel, o doamnă din Suceava care a încondeiat ouă, o doamnă din Bistriţa-Năsăud care cosea zgărdane.
Ca un fapt inedit în grădina am plantat un mic pomișor pe crengile căruia am pus oale în miniatură, așa cum am văzut în curțile din Oltenia. Pomișorul a înfrunzit în cele șase zile cât a durat Convenția.
c) AUSTRALIA-40 000 Rotarieni.
Harta României un plan în arcul Munților Carpați în relief.
Pe un versant al Munților am pus un ,,Papirus” lung de 2 m pe care am scris ,,first-uri” despre România (primul oraș luminat cu…..etc).
La poalele Munților cinci statui:
-H. COANDĂ
-A. ASLAN
-M.ELIADE
-P.POENARU
-N. PAULESCU.
Pentru cele cinci personalități alese din multitudinea de oameni reprezentativi pentru România, exista și o poveste pe care o împărțeam celor care poposeau în fața standului și care suna cam așa:
,,Dragii mei dacă nu ar fi existat H. Coandă, cel care a inventat motorul cu reacție, voi toți cei din Europa ați fi ajuns în Australia după o lungă călătorie pe calea apelor.
Mai în glumă, mai în serios, același ,,dacă” legat de Paulescu. Majoritatea rotarienilor sunt persoane trecute de 60 de ani, cărora le spuneam ,,dacă nu ar fi fost Paulescu, cu mulți dintre voi aș fi stat de vorba într-o altă dimensiune”.
Au fost împărțite pliante (A4), în care pe o parte era scrisă istoria României din vremea dacilor până în prezent, pe verso fiind o istorie a rotarienismului în România.
În plus, au fost patru spectacole cu un tenor și o soprană ce au avut în repertoriu în afara pieselor – pop opera și patru melodii populare românești: Trandafir de la Moldova; Șapte văi și o vale adâncă; Ana Lugojana; Ciobănaș cu 300 de oi.
Impresionant, sute de rotarieni prinși în hora românească (alb,negru asiatic dându-și mâna într-o horă a prieteniei pe acorduri românești).
Cu speranța că ceea ce am scris mai sus poate fi transformat într-o informație frumoasă și utilă pentru cititorii AMPress vă mulțumesc pentru onoarea de a fi prezentă pe site-ul vostru.
– Sunteți o femeie frumoasă. Cum gestionează o femeie, adesea singură în fața lumii și a răspunderilor, darurile cu care este înzestrată?
– În primul rând mulțumesc pentru acest compliment.
Pot afirma cu mâna pe inimă că frumusețea mea exterioară este oglinda celei interioare, iar frumusețea interioară o “hrănesc” cu bucuriile care-mi sunt oferite, prin bucuriile pe care le ofer.
Să știți că nu este deloc întâmplător că eu și arta, sub toate formele sale, ne-am întâlnit și ne-am luat la braț pe același drum.
Cărtile, teatrul, opera au fost și sunt prieteni de nădejde ai familiei mele, iar acum, când viața mi-a oferit taina înțelepciunii cuvântului succes, întind cu drag și responsabilitate mâna culturii, pentru ca aceasta să continue să vorbească, să bucure, să educe, să ne facă să iubim libertatea.
– Mulțumesc!
Interviu consemnat de Giorgiana Radu