Guvernul dă 200 milioane lei presei pentru o campanie publicitară pe tema coronavirus. Cei mai mulți bani merg la televiziuni

În cadrul programelor de sprijinire a firmelor care au avut de suferit din motive de carantină și măsuri anti-corona, Guvernul a emis o Ordonanță de Urgență legată de presă. În Monitorul Oficial a fost publicată ordonanța de urgență (OUG) 63, care reglementează modul în care guvernul va aloca 200 de milioane de lei pentru ajutarea presei sub forma unei campanii publicitare pe tema coronavirusului.

OUG publicat în Monitorul Oficial prevede categoriile de beneficiari (tv, radio, ziare tipărite, publicații online, panotaj stradal) și cum se vor împărți sumele, urmând ca televiziunile să primească 55% din suma totală, plus diverse procente din suma alocată publicațiilor online, prin intermediul site-urilor respectivelor posturi tv.

Campania publicitară va începe în 15 mai, va dura patru luni și va fi plătită în limita a 200 milioane de lei, proporțional cu audiența. Sunt excluse instituțiile media finanțate de statul român, de alte state sau de instituții religioase.

Distribuie prietenilor

Bugetul total de 200 milioane de lei va fi alocat astfel furnizorilor de servicii media și promovare:

55% pentru televiziuni (8% locale și 47% naționale), 23% pentru publicații online (5% locale și 18% naționale), 12% pentru radio (4% local, 8% național), 5% pentru ziare, reviste, periodice, 4% pentru publicitatea Outdoor, 1% pentru producătorii de conținut ai campaniei.

Audiența măsurată la nivelul anului 2019 – punct de audiență, tiraj, afișări, vizitatori unici – este criteriul de alocare a banilor. Sumele propuse:

a) Pentru radiodifuzorii TV cu audiență măsurată: 450 lei/punct de audiență pentru un spot video pentru cel mult 36 de difuzări pe zi.

b) Pentru radiodifuzorii radio cu audiență măsurată: în limita bugetelor alocate conform cotelor de piață măsurate la nivelul anului 2019 pentru cel mult 25 de difuzări pe zi.

c) Pentru radiodifuzorii TV și radio fără audiență măsurată: 50 lei/spot video sau audio în limita bugetelor alocate;

d) Pentru furnizorii media online: 5 lei/1000 afișări dar nu mai mult 5 afișări/vizitator unic și nu mai mult de 150.000 lei pentru un site, pentru bannere 970×250 pixeli, 300×250 pixeli și 300×600 pixeli, amplasate în primele două ecrane ale portalurilor web;

e) Pentru presa tipărită, pe toata perioada de desfășurare a campaniei, fiecare publicație inclusă în campanie va publica, în fiecare ediție, cel puțin o machetă de o pagină, ce va conține o creație oficială din cadrul campaniei, la următoarele costuri:

50.000 lei/lună, pentru fiecare cotidian cu difuzare națională, cu o apariție regulată și neîntreruptă pentru o perioadă de cel puțin 3 luni din 2019 și un tiraj mediu brut per ediție mai mare de 20.000 exemplare

30.000 lei/lună, pentru fiecare cotidian cu difuzare națională, cu o apariție regulată și neîntreruptă pentru o perioadă de cel puțin 3 luni din 2019 și un tiraj mediu brut per ediție între 2.000 și 19.999 de exemplare

15.000 lei/lună pentru fiecare cotidian  cu un tiraj mediu brut per ediție între 500 și 1.999 exemplare

3.000 lei/lună, pentru fiecare ediție a publicațiilor periodice (săptămânal, bilunar, lunar, minim 8 apariții pe an) cu tiraj peste 2.000 de exemplare

2.000 lei/lună, pentru fiecare ediție a publicațiilor periodice (săptămânal, bilunar, lunar, minim 8 apariții pe an) cu tiraj între 500 și 1.999 de exemplare

Panourile publicitare vor fi luate în considerare după dimensiune și după mărimea localității, cu bugete cuprinse între 800-10.000 lei pe lună.

Campania va fi gestionată de Secretariatul General al Guvernului și Autoritatea pentru Digitalizarea României.

Instituțiile media care vor să participe trebuie să nu aibă restanțe la bugetul statului sau să respecte eșalonarea de plată, dacă e cazul. Pot primi bani și firmele în insolvență, dacă respectă planul de reorganizare.

Ca să beneficieze de acești bani de la guvern, instituțiile media trebuie să completeze o cerere prin intermediul unei platforme informatice guvernamentale care nu a fost precizată în OUG. SGG trebuie să publice un anunț legat de această platformă în trei zile de la apariția OUG, iar redacțiile care vor să aplice pentru ajutorul guvernamental au la dispoziție 5 zile de la anunțul SGG.

Fondurile necesare acestui ajutor guvernamental au fost luate de guvern din bugetul ANCOM, potrivit Europa Liberă.