Școlile din România, obligate să dezbată viziunea de reformă a Ecaterinei Andronescu. Cum s-ar putea schimba învăţământul

De luni, toate şcolile sunt obligate să dezbată viziunea ministrului Educației Ecaterina Andronescu de reorganizare a învăţământului, după care să raporteze urgent, la Centru, rezultatele acestor dezbateri.

Ghidul a fost trimis de inspectoratele școlare județene către toate școlile din România, fie ele private sau publice, primare, gimnaziale sau liceale, prin adrese către directori, de către ISJ-uri.

Indicațiile prevăd ca la dezbatere să participe profesorii, membrii Consiliului de Administrație, reprezentanții elevilor, ai comunității locale și ai sindicatelor. După dezbateri va avea loc o nouă raportare către ISJ și minister cu rezultatele dezbaterii, într-un raport structurat.

Distribuie prietenilor

„Se va organiza cel puțin o dezbatere a viziunii „Educația ne unește” la nivelul fiecărei unități de învățământ primar, gimnazial si liceal, public si privat, până la data de 6 iunie 2019 (pentru a fi raportate cel târziu până la data de 7 iunie 2019). Dezbaterea are o durată estimată de 120 min”, prevede documentul citat, potrivit RTV.NET.

Iată câteva dintre ideile de reformare a învăţământului, propuse de ministrul Ecaterina Andronescu:

Învăţământul primar: clasele I-V. Clasa pregătitoare va fi redenumită clasa întâi, iar consecinţa este trecerea în ciclul primar a clasei a V-a, fosta clasă a IV-a. Pe lângă asta, clasa a VI-a (actuală clasa a V-a) va trece și ea în învățământul primar, potrivit planurilor propuse de ministrul Educației. Evaluarea Naţională de la clasa a II-a devine Evaluarea Naţională de la clasa a III-a şi este văzută drept o „Evaluare cognitivă şi socio-emotională”. Asta în condiţiile în care Legea 1/2011 prevede că actuala testare este o „evaluare a competenţelor fundamentale: scris – citit şi matematică” (art 74, alin. 2).

Eliminarea Evaluării Naţionale de la clasa a IV-a, caracterizată de Legea Educaţiei actuală drept „o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaţionale, pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar”.

La finalul ciclului primar elevii sunt supuşi unei a doua evaluări: Evaluare Naţională de clasa a VI-a caracterizată drept „Evaluarea nivelului elementar al competențelor”.

Învăţământul gimnazial începe la 12 ani: clasele VII-IX. Evaluarea Naţională de la clasa a IX-a este gândită ca „un examen standardizat diferențiat (teoretic si tehnic) care să permită evaluarea competențelor necesare continuării studiilor pe filiera teoretică sau tehnic-profesională”.