
Marian Nazat: O încercare de interviu cu Lucian Avramescu
A rostit șoptit, mai melancolic ca oricine, „Bună seara, iubito!” și de aici faima poetului, una imensă.
L-am văzut prima oară în viața cealaltă, de dinainte de 1989, la Serbările Scânteii Tineretului. În cea de acum l-am cunoscut prin 1991, parcă, printr-o întâmplare profesională. Un nume, dar nu orice fel de nume, într-un dosar penal. Făptuise cu condeiul o știre cam colțuroasă despre Iosif Boda, iar analistul politic, atunci consilier prezidențial la Cotroceni, i-a dresat mintenaș o plângere, ajunsă apoi în mapa mea cu lucrări. Eram procuror în acele vremi aproape imemoriale și astfel se explică tărășenia. Fulgerat de o sclipire de anchetator nestrăin de sufletul omenesc, i-am invitat pe amândoi, fără ca ei să știe, la aceeași oră. Peste program, desigur, căci n-am suportat niciodată zarva mediatică, spectacolul de revistă. Când au dat nas în nas în birou, nu le-a picat bine, i-am simțit stânjeniți și defensivi. După ce am tăifăsuit câteva minute, fără vreo legătură cu pricina, mi-am cerut scuze că trebuie să lipsesc două-trei minute, invocând problemele urgente și mult mai importante ce mă chemau, chipurile, altundeva. Alt pretext nu găsisem ca să-i las singuri-singurei în încăperea din Palatul Justiției. La întoarcere, după vreo oră, se petrecuse ceea ce nădăjduisem, făptuitorul și vătămatul păreau amici dintotdeauna. Iosif Boda și-a retras lăcrămația, iar Lucian Avramescu și-a continuat sisifăreala de ziarist și publicist. Unul incisiv și polemic, cu o scriitură mereu seducătoare, tăiată din metaforele și versurile ce-i rămâneau din poezii.
Așa îmi pregătisem preambulul taifasului cu Lucian Avramescu, numai că starea sa de sănătate l-a împiedicat să-mi răspundă la multele mele curiozități. Ehe, și câte aveam…
De pildă, voiam să aflu de la el cine mai are nevoie azi de poezie și cum mai împaci versul cu maneaua, cu maidanul virtual, în prezentul acesta tulbure și agramat… Sau cum se naște un poet și dacă este adevărat că „poezia suie uneori statui pe socluri”. Și, plecând de la o metaforă superbă din cartea-i jurnal, Despre singurătate (apărută în 2018 la Editura A.M. Press) – „Proza nu e o băltoacă în care se scufundă poezia, ci lacul pe care lebedele dansează și-și povestesc aripile” -, abia așteptam să-mi spună ce poate povesti o lebădă…
În volumul de confesiuni cu un titlu premonitoriu, am găsit felurite comori făurite din cuvinte și de aici iscodirile pe care mi le doream lămurite:
– Tot acolo mărturisești la fel de liric: „Cea mai mare încântare a cărții, fiindcă și cărțile au încântările lor, e să fie desfăcute, cum desfaci pulpele iubitei, și acolo miezul fierbinte al sentimentelor și al cuvintelor se lasă atins.” Mai știe lumea de azi să iubească, să desfacă pulpele cărții și să se desfete astfel?
– „Cea mai mare bucurie pentru cel care scrie e să fie citit, toți spun asta și toți oftează în singurătate”, găsesc tot acolo. Știm amândoi că România este pe ultimul loc în Europa la numărul de cărți citite. De ce mai scriem, totuși, dacă oftăm după cititorii neavuți sau pierduți?
– „Strungul tău de cuvinte” încă lucrează? Cum scrii tu, ușor, greu, zilnic, în răstimpuri, în transă?
– „Niciun scriitor nu scrie despre sine. Sinele e atins de literele de pe marginea cuvintelor. Cuvintele n-au margini.” Aș face o corectură, dacă îmi permiți, cele mai multe scrieri sunt subiective, sinele fiecărui autor este personajul principal al unei opere. De aceea, „scriitorii, probabil (…) își asasinează trecutul pentru a-și inventa altul așa cum inventează personaje.” Mă înșel?
– Apropo, ce înseamnă nemărginirea cuvintelor?
– „Marii artiști sunt greu digerabili într-o viață comună. Ei pot mulțumi cereri uzuale așa cum o face un căruțaș, dar nu sunt în stare să facă plăcere banalității”… Cât de digerabil ești în viața nevăzută, cotidiană?
– Recunoști în confesiunile tale că „frica în singurătate e mai mare când n-are nume și nici leac s-o înfrunți.” Dar frica în colectiv, nu este ea la fel de paralizantă?
– Ce este singurătatea, căreia îi dedici un volum întreg de proză? Doar „o definiție a tristeții la apus”? Sau „e tot ce n-ai trăit”? Ori „o formă de biruință”?
– „Cel cu drept absolut la singurătate e Dumnezeu. El doar poate fi astfel în trista sa forță, măreție și nemărginire. Omul, creatura sa frământată din aluatul țărânii, l-a trădat și l-a lăsat singur în cer”… Când l-a trădat omul pe Dumnezeu, Lucian?
– Uitarea „este o crimă” și „o boală ultimă. De la ea încolo nu mai există nimic”… Chiar nimic? Și cum adică o crimă ?
– „A fi singur este atunci când nu te găsești tu pe tine”… Au fost momente când te-ai rătăcit și nu te-ai mai regăsit pe tine însuți ?
– „Ura vine din înfrângerea sentimentului de dreptate”… Ce este ura? Dar dreptatea ?
– E așa de „periculos să ai dreptate când ești îndrăgostit” ?
– „Candidatura la tristețe ar găsi iute alegători”… Sunt curios, ai cumva și tu un „buletin al tristeții” ?
– Ai trăit deseori „panica în simțuri”?
– „Dimineața ne-a regăsit acasă, două perechi de tălpi trandafirii care mângăiaseră infinitul”… Se mai întâmplă să trăiești astfel de dimineți?
– Ce este iubirea? Cum erau femeile pe care le-ai iubit?
– Și cum este femeia pe care o iubești azi ? Ea să te fi determinat să remarci că „menopauza nu este neputința de a iubi, ci neputința de a materializa iubirea” ?
– Și tot ea te-a inspirat să-i închini versurile acestea de-o naturalețe înduioșătoare –
„Am îmbătrânit iubindu-te fenomenal,
Te dezbrac ca la început, cu aceeași grabă,
De parcă m-aș teme că ar veni cineva
Și pe mine de mine mă întreabă.
Ce mai faci, cum îți mai duci popoul tău dolofan?
Sânii, cu unul mai mare, te mai obsedează?
Goală ai umblat prin mine ca printr-o odaie
În care umbletul tău înflorea anemonele din vază” ?
– Se înșală oare Tudor Arghezi când spune că „femeia iubită este singura frumoasă”?
– „Sânii murmurători, sexul ardent ca o rană”… Doar rana aceasta?
– „Drumul spre vindecare începe cu… dragostea, cu afecțiunea. Fără afecțiune, bolile înaintează”… Te-ai vindecat de bolile vieții, de finitudinea ei?
– „Aș vrea să alerg prin iarba de acasă, așa cum făceam după o năzbâtie, să mă vindec cu nezvântata rouă a zorilor, să fug până obosesc”… Cum suporți nostalgiile, cum le îmblânzești? Ai obosit?
– „Orice plecare e un abandon, dar și o aventură plină de riscuri”. Abandonul sau riscul?
– Sigur, „nici veșniciile nu mai sunt ce au fost cândva” ! De aceea te întreb dacă „viezurii norocului îți mai taie calea”.
– „Vocile bătrânilor se pierd în urmași, adesea, ca niște sunete de clopot în cețurile care le absorb”… Regăsești ceva din vocea ta în copiii și nepoții tăi?
– „Cum arată patria mea acum? Ca dealul meu de la Sângeru, frumoasă între extreme, tristă între dureri și zâmbet, acoperită de ceață ca o pajiște care merită lumină”… Dar astăzi, patria ta arată tot așa? Ori s-a schimbat ceva ? Sau felul tău de a o vedea…
– „Poporul român s-a născut dintr-o împiedicare romană și dacă”… Și ce-a ieșit din împiedicarea asta?
– „Monarhia poate degenera în tiranie, aristocrația, în oligarhie, și republica, în demagogie, în guvernarea celor inculți”… Și atunci, care e calea? Există și o soluție ideală?
– „Politica a ajuns îndeletnicirea lacheilor. Șoferii foștilor șefi au ajuns secretari de stat, iar secretarele, ministru. Batalioane de coropișnițe rod la temelii țara care se prăbușește”… Simți nevoia unei corectări la zi?
– Cum e lumea de azi, Lucian ? Te încumeți s-o anticipezi pe cea de mâine?
– Demult, în Ciorne[1], scriai că în gașca politică se dezvoltă „un vierme și o tenie colectivă”, îți menții părerea?
– „Gazetăria fabrică uneori oameni de nimic și mai rar conștiințe. Pixurile morale, rare, sunt teama politicienilor, funcționând ca niște sulițe. În replică, nu numai sub dictatură, gazetarului căruia nu i se poate tăia pixul i se taie grumazul. Gazetăria e o îndeletnicire de frenezii”… Sunt cuvintele tale, scrise prin 2000 tot în Ciorne, rămân ele valabile și azi?
– Ce a însemnat gazetăria pentru tine? Ți-ai păstrat freneziile ?
– Lucian, a fost sau n-a fost o revoluție în 1989? Cum ai trăit zilele acelea?
– E adevărat că înainte de căderea „Regimului Ceaușescu” Scânteia Tineretului avea pregătite două ediții, câte una pentru fiecare variantă ?
– Care sunt regretele septuagenarului Lucian Avramescu?
– Dar bucuriile, fericirile?
– „Îndrăgostit de ploaie și de arbori/ și de dezmățul crivățului,/ Atent la fundul stewardeselor în avion,/ Grijuliu că nu mă fac de râs/ dacă îmi plouă o femeie goală în pat/ Am decis să durez./ Vă dau o veste tristă, domnilor, / Stați liniștiti cu vecerniile,/ Țineți-vă acasă pișatul acid/ Pregătit pentru crucea mea/ O să aveți nevoie de o vezică încăpătoare.” Ești supărat pe contemporani? E o formă de rămas bun de la lumea din jur, epitaful tău?
– „Tot ce e real merită inventat spre a da consistență magicului”… Ce ai inventa tu acum, la senectute?
– De-a lungul vieții strângem cuvintele altora, învățăturile lor, doar-doar devenim mai înțelepți. Le transformăm în adevărate puncte cardinale care să ne ajute să traversăm efemeritatea hărăzită. Tu repeți mereu citatul lui Galileo Galilei: „Am iubit stelele prea mult ca să mă tem de noapte”.Te mai temi de noapte, Lucian ? Un gând de final !
După ce i-am trimis întrebările, mi-a răspuns cu umor trist, plin de tâlc: „Miercuri mă internez din nou, de astă dată la Universitar. M-au căutat ăștia toţi prin cap – raze electronice, șocuri, băgat ace peste tot -, am fost inclusiv la Spitalul SRI, dar nu mi-au găsit nimic. Asta n-ar fi o mare supărare, știam și eu, ca și inamicii mei, că am capul gol, însă nu au găsit cauza amuțirii mele. Așa că, dragă Marian, vom dialoga prin semne, iar la cât ești tu de mintos, mă vei descifra. Cele bune!” Pentru ca apoi să-mi facă un compliment greu de suportat prin înălțimea laudei: „Cum Dumnezeu reușești să fii atât de deștept și de productiv în deșteptăciune!? Nu-s mereu de acord cu ceea ce scrii, dar sunt întotdeauna de acord cu modul cum pui cuvintele, cum le legi scriitoricește și le dezlegi tot scriitoricește. Te îmbrățișez, Lucian!”
Ar fi trebuit ca noaptea semnelor, a tăcerii definitive, să mai aibă răbdare nițel, cât poetul să mi se mărturisească și să vi se mărturisească în stilu-i inconfundabil, cu șiraguri de metafore și mărgăritare de vorbe… N-a fost să fie, dar fiecare dintre voi și le poate imagina, căci Lucian Avramescu e în noi toți cu un vers, cu o rimă meșteșugită pentru sufletele veșnic tinere și îndrăgostite de viață…
[1] Ciorne, A.M. Press, 2002