Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie: „Made in Resita – Romania”

 turnul eiPutini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal. In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in fara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.

In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti. Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889. Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.

Cunoscut in Franta, anonim in Romania

Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod. A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat „Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut. Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului Panculescu.

Resita

Repere de ordin geografic, administrativ si istoric = oras situat in depresiunea Resita , pe malurile raului Barzava.
*Istoric: vechi traditii industriale (sec. XVIII – primele furnale si prima locomotiva cu aburi); Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita ..

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:
„Made in Resita – Romania „

Sursa: Jurnalul

loading...

  1. Ben Nagy spune

    Nu ar trebui și acum falsificată istoria ! România nu are nevoie de lauri false ! Uzinele din Reșița erau atunci în Monarhia Austro-Ungară, mai precis au fost parte al Regatului Ungariei ! Rectificați informațiile eronate !

  2. Savin M. spune

    Nu scrie absolut nimic despre Resita sau Romania.! Clar. Este insa adevarata legatura dintre Gustav Eiffel si Gheorghe Panculescu si contributia acestuia la realizarea celebrului turn.

  3. Anonim spune

    Ca roman, sunt mandru de orice realizare importanta care are legatura cu Romania. Si sunt sigur ca romanii inca vor avea multe de spus, prin participarea efectiva la cele mai mari proiecte, care urmeaza sa fie facute.
    Insa referitor la Turnul Eiffel, trebuie facute urmatoarele precizari:
    1. In 2013 am solicitat un „tur privat” al Turnului Eiffel. Am fost un grup de 20-25 de persoane care au vizitat galeriile subterane si turnul cca. 90 de minute. Am intrebat ghidul, in mod expres, dac stie ceva de Resita, ca loc de fabricatie a pieselor turnului. Mi-a raspuns ca piesele au fost fabricate in Moravia. Bun. Poate ghidul nu era corect informat.
    2. In 1889 Resita nu facea parte din Regatul Romaniei. Din ce motiv ar fi scris cineva Resita-Romania? Judecati, va rog!
    3. Utilizarea formulei „Made in”, in limba engleza, nu se justifica la acea vreme cand limba oficiala nu era nici intr-un caz engleza.
    4. Trebuie sa stie toata lumea ca proiectantul turnului s-a numit Stephen Savestre. Din acest motiv, in primii ani a fost numit la Tour Eiffel-Savestre.
    Este foarte frumos sa avem motive reale de mandrie si sa putem dovedi ca romanii au fost implicati in cele mai mari proiecte ale Europei. Daca exista cea mai mica dovada, care sa dovedeasca ca pe fiecare piesa scrie „Made in Resita-Romania” va rog s-o publicati.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.