Fenomenul „Bulgaria” se extinde în Europa: De ce își înmatriculează zeci de mii de italieni mașinile în Polonia.
O practică tot mai răspândită în Italia implică înmatricularea autovehiculelor în Polonia, o metodă prin care zeci de mii de șoferi italieni reușesc să ocolească taxele și asigurările costisitoare din țara lor. Fenomenul este similar cu cel al românilor care optează pentru numere de înmatriculare din Bulgaria.
Conform publicației poloneze Money.pl, această metodă, denumită „schema italiană”, le permite proprietarilor de mașini din Italia să evite plata unor prime de asigurare și a unor impozite locale ridicate. Vehiculele sunt înregistrate în Polonia prin intermediari, deși majoritatea nu circulă niciodată pe teritoriul polonez.
Mecanismul presupune înmatricularea mașinii pe numele unui cetățean polonez, care ulterior „împrumută” legal autovehiculul utilizatorului italian. Astfel, companiile de asigurări din Polonia nu au cum să verifice dacă mașina este folosită exclusiv în Italia.
Practica este extrem de populară în regiunea Napoli, unde se estimează că circulă aproximativ 35.000 de autovehicule cu numere de înmatriculare poloneze.
Principalul avantaj este diferența de cost la asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA). În 2024, prima medie RCA în Polonia a fost de 538 de zloți (echivalentul a 127 de euro), în timp ce în Italia a depășit 600 de euro. Pentru șoferii din Napoli, costul mediu al asigurării a fost chiar mai mare, ajungând la peste 1.100 de euro pe an în 2023.
Pe lângă economiile la polița RCA, șoferii italieni care folosesc numere poloneze evită și plata taxelor de proprietate asupra vehiculelor și scapă de anumite amenzi de circulație. De asemenea, „schema italiană” este folosită și pentru a ascunde bunurile deținute.
Legislația italiană, similară cu cea din restul Uniunii Europene, permite circulația vehiculelor înmatriculate în străinătate pentru o perioadă de maximum 90 de zile. După acest interval, proprietarii ar trebui să le înregistreze local. Însă, regula este ocolită simplu: o scurtă ieșire din țară, urmată de o reintrare, resetează contorul celor 90 de zile.
Contactat de Money.pl, Ministerul italian al Infrastructurii și Transporturilor a confirmat că are în vedere modificarea legislației privind asigurările pentru a stopa această practică.
Disclaimer: Informațiile prezentate în acest articol sunt preluate din surse publice iar la redactarea textului s-a utilizat inteligența artificială. În cazul în care sesizați erori sau neconcordanțe, vă rugăm să ne scrieți la [email protected]






